해상운송은 인류가 활용한 가장 오래된 운송수단 중의 하나이며, 대량화물을 저렴하게 운송함으로써 문명 발전에 크게 기여하여 왔다. 화주들은 운송할 선박의 확보하는 방법으로 자사선을 보유하는 방법이 있지만 비용, 유연성, 위험관리 등에서 보다 강점이 있는 용선을 통해 선복을 확보하는 경향이 강하다. 용선과 관련된 선주, 화주 또는 선박운항업체(operator)는 거래 상대방의 선정에서 다양한 요인을 고려하게 되며 또 다른 의사결정인 용선거래 유형에서도 기업의 내부적, 외부적 환경요인 등을 고려하여 선정하게 된다. 본 연구는 건화물 벌크 해운시장에서 용선업체와 용선거래유형의 선정요인을 규명함으로써 용선관련업체의 경쟁력 제고에 대한 시사점을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위해 문헌연구, 성약 데이터 분석, 면담, 설문조사, 계층분석과정(AHP: Analytic Hierarchy Process), 이항 로짓회귀분석 등을 활용하였다. 실증분석을 위해 선행연구, 면담, 예비조사(pilot test) 등을 통해 연구디자인의 설계 그리고 가설의 설정과 변수를 추출하였다. 용선업체의 선정요인을 위한 분석에서는 계층분석기법을 활용하기 위해 상위요인으로 5개 기업, 선박, 운영, 서비스, 거래요인으로 설정하였고 각 상위요인당 하위요인으로 4개를 설정하였다. 그리고 용선거래유형의 선정분석을 위해 이항 로짓회귀분석을 위한 연구모형을 구축하였다. 종속변수는 정기용선과 항해용선 중 하나는 선택하게 하고 독립변수는 기업 및 화물특성요인, 기업 내부적 환경변화 요인 그리고 기업 외부적 환경변화 요인으로 설정하였다. 용선업체의 선정요인을 도출하기 위한 계층분석을 위해 80부의 설문지를 투입하여 분석하였다. 용선거래유형의 선정요인 분석인 이항 로지스틱 회귀분석을 위한 설문지는 111부를 투입하여 가설을 검정하였다. 각 요인간 쌍대비교를 통해 요인의 우선순위를 정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 용선업체의 선정에서는 용선업체 선정에 영향을 미치는 요인의 우선순위는 선박요인이 가장 중요하였으며 다음은 기업, 운영, 관계, 서비스 요인 순으로 나타났다. 둘째, 하위요인을 대상으로 우선순위를 조사한 결과 선박의 가용성/적합성이 가장 중요한 요인이었으며 기업의 특성, 재무건전성, 기업의 평판 순으로 나타났다. 셋째, 선주와 화주(중개인, 운영업체 포함)간의 요인에 대한 중요성의 인식차를 분석한 결과 상위요인에 대한 우선순위 차이는 통계적으로 유의하지 않았다. 넷째, 선주와 화주 그룹간 세부요인의 중요도 인식차이에서는 기업의 재무건전성, 기업의 규모, 연료비, 비상시 대응능력 등에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 용선의 거래유형 선택에 영향을 미치는 요인에서 기업특성 요인은 물동량과 선박의 크기가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 기업의 내부환경적 요인에서는 투자성향과 위험관리 요인이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 기업의 외부환경적 요인에서는 시황전망, 변동성, 비용요인 모든 변수가 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 용선관련 기업들은 파트너를 선정할 때 어떤 요인을 가장 우선적으로 고려하는지 그리고 용선계약 유형의 선택에서 기업특성, 내부 및 외부환경적 요인 중 어떤 요인이 얼마나 중요하고 어떻게 영향을 미치는지를 규명함으로써 이 분야에서 학문적이고 실무적인 기여를 할 수 있을 것으로 판단한다. 향후 연구과제로는 용선업체와 용선거래의 선정요인에서 정성적인 측면과 정량적 데이터 상호 비교분석하는 연구를 제시하고자 한다.
Maritime transport is one of the oldest means of transport used by mankind, and has contributed greatly to the development of civilization by transporting bulk cargo at low cost. Shippers have their own ships as a way to secure ships to be transported, but there is a strong tendency to secure ships through chartered ships, which have advantages in cost, flexibility, and risk management. A charter-related ship owner, shipper, or operator considers various factors in selecting a transaction partner, and also considers the internal and external environmental factors of the company in the charter transaction type, which is another decision-making process. The purpose of this study is to suggest implications for enhancing the competitiveness of charter companies by identifying the factors for selecting charter companies and charter transaction types in the dry bulk shipping market. For this purpose, literature research, covenant data analysis, interviews, surveys, AHP (Analytic Hierarchy Process), and binomial logit regression analysis were utilized. For the empirical analysis, the research design design, hypotheses, and variables were extracted through prior studies, interviews, and pilot tests. In the analysis for the selection factors of charterers, five companies, ships, operation, service, and transaction factors were set as the top factors to utilize the hierarchical analysis technique, and four sub factors were set for each top factor. In addition, a research model for binomial logit regression analysis was established for the selection analysis of charter trading types. The dependent variable was made to choose between regular charter and voyage charter, and independent variables were set as company and cargo characteristics factors, internal environment change factors and company external environment change factors. For the hierarchical analysis to derive the selection factors of charterers, 80 questionnaires were input and analyzed. Hypotheses were tested by inputting 111 questionnaires for binomial logistic regression analysis, which is an analysis of selection factors for charter-party types. The priority of factors was determined through pairwise comparison between each factor. The results of this study are as follows. First, in the selection of charterers, the priority of factors influencing the selection of charterers was the ship factor, followed by company, operation, relationship, and service factors in order. Second, as a result of prioritizing the sub-factors, ship availability/suitability was the most important factor, followed by company characteristics, financial soundness, and company reputation. Third, as a result of analyzing the difference in perception of the importance of factors between ship owners and shippers (including brokers and operating companies), the difference in priority for the top factors was not statistically significant. Fourth, in the difference in perception of the importance of detailed factors between the shipowner and the shipper group, there were significant differences in the financial soundness of the company, the size of the company, bunker cost, and ability to respond to emergencies. Fifth, among the factors influencing the selection of the charter transaction type, it was found that the volume of trade and the size of the vessel had a significant effect on the factors of company characteristics. Sixth, in the internal environmental factors of the company, it was found that investment propensity and risk management factors had a significant effect. Seventh, in the external environmental factors of the company, all variables such as market forecast, volatility, and cost factors were found to have a significant effect. Through this study, it was investigated which factors charter companies consider the most when selecting a partner, and which factors among company characteristics and internal and external environmental factors are important and how they affect the selection of charter contract types. By doing so, it is judged that academic and practical contributions can be made in this field. As a future research task, we would like to present a study that compares and analyzes qualitative aspects and quantitative data in the selection factors of charterers and charterers.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 배경과 목적 1제2절 연구의 방법과 구성 3제2장 벌크 용선의 이론적 고찰과 시장 현황 6제1절 벌크 용선시장의 개념과 특징 61. 해운시장의 개념과 구성 62. 벌크 해운시장의 특징과 환경변화 9제2절 벌크 용선의 이론과 실무 161. 용선의 개념과 특징 162. 용선계약의 유형 233. 용선업체 및 용선거래유형의 선정 29제3절 건화물 용선시장과 성약 현황 371. 건화물 용선 시장 현황 372. 건화물 용선 성약 현황 45제3장 문헌연구 49제1절 해상운송의 의사결정 요인에 관한 선행연구 49제2절 벌크 용선업체와 용선거래유형 선택에 관한 선행연구 54제3절 선행 연구와의 차별성 64제4장 연구 방법론과 연구모형 설계 66제1절 연구방법론과 연구 프로세스 661. 계층분석(AHP) 방법 662. 이항 로지스틱 회귀분석 69제2절 연구모형과 연구가설 설정 721. 연구 추진 프로세스 722. 변수의 설정 733. 용선거래유형 결정요인의 가설과 변수설정 89제5장 실증분석 100제1절 기초자료 분석 및 구성 1001. 연구조사 개요 1002. 기술 통계 100제2절 용선업체 선정요인 우선순위 1041. AHP 분석 결과 1042. T-test 결과 121제3절 용선거래유형 선정요인 결과 1271. 기업특성 요인과 용선 거래유형 1272. 실증분석의 종합 130제6장 결 론 135제1절 연구의 요약과 시사점 1351. 연구의 요약 1352. 학문적 시사점 1363. 실무적 시사점 137제2절 연구의 한계와 향후 연구 방향 1381. 연구의 한계점 1382. 향후 연구과제 138참고문헌 140부 록 157국문초록 169Abstract 172