제주해녀항일운동은 일제강점기 이전부터 거듭된 일제의 수탈에 대항한 제주 해녀의 생존권 투쟁이다. 강관순 선생은 야학을 통해 해녀들을 교육시켰을 뿐 아니라 부당한 처우를 위로하기 위해 <해녀의 노래>를 작사하였고, 이 노래는 90여 년이 지나도록 해녀들의 아픔을 공감하며 시대를 기록하는 노래가 되었다. 대한민국 최남단 섬인 제주도에서 해녀항일운동이 일어난 것은 놀라움을 넘어 충격적이다. 여성 1천 명이 넘는 대규모 항일운동은 역사적으로 전례를 찾아볼 수 없다. 당시 역사기록의 주체는 남성이었고, 항일운동의 주체는 하층계급으로 취급받던 ‘해녀’라는 ‘여성’이었다. 이율배반적으로 <해녀의 노래>는 일본 유행가의 곡을 차용한 점과 작사를 한 강관순 선생의 사회주의 운동의 행보로 인해 광복 이후 반갑지 않은 현대기록물로 인식되었다. 그런데도 1932년 제주도 해녀들의 항일투쟁이 있었다는 사실은 여성인권의 관점에서 연구가 필요하다. 권리를 보장받기 위한 운동이 결국 여성인권운동으로 확장된 점은 유래를 찾아보기 쉽지 않다. 제주해녀항일운동의 객관적 지표를 위해 동시대 세계 여성인권운동의 배경과 항쟁가의 역할을 살펴보았다. 지금까지도 전 세계 공식적인 자리에서 불리고 있는 영국의 <여성행진곡>(March of Women), 미국의 <빵과 장미>(Bread and Roses) 그리고 현재 불리지 않지만 <해녀의 노래>처럼 비밀리에 생존과 저항을 위해 불렀던 폴란드 트레블링카 수용소의 <트레블링카의 거짓말>(There Lies Treblinka)이 있었다. 일본의 <동경행진곡>을 차용한 <해녀의 노래>의 역할을 살펴보기 위해 동시대 대한민국의 문화적 배경과 항쟁가의 유입 흐름, 특별히 일본노래를 차용한 항쟁가를 살펴보았다. 유행가나 명곡 등을 개사해서 부르는 것은 당시 일반적인 사례였다. 항일목적을 가졌던 독립군들은 우리에게 익숙한 일본노래까지 차용해 독립군 군가로 불렀다. 4장에서는 제주해녀항일운동의 전반적인 배경과 강관순 선생 및 여성 항일운동가를, 5장에서는 <해녀의 노래>의 역할을 서술하였다. 항일운동 현장의 해녀들과 목격자들의 증언에 따르면 <해녀의 노래>가 항쟁을 준비하며 미리 불렸고, 옥중에서 전달된 것은 추가된 4절임을 알 수 있었다. 끝으로 노래의 존재 목적과 가사의 중요성을 통해 항쟁가의 시대적 역할을 발견했다. 성공적인 인권운동 배경에는 ‘항쟁의 노래’, ‘저항의 노래’가 있었다. 본 연구를 통해 제주해녀항일운동과 성공적인 항쟁에 활용된 <해녀의 노래>를 폭넓게 재조명하여, 제주해녀항일운동에서 드러난 ‘여성’, ‘인권’, ‘노래’의 가치가 세계 여성인권운동의 대열에 들어갈 수 있기를 기대한다.
A Study on the Women’s Rights Movement and the Protest Song - Focusing on the <Song of Haenyeo> of Jeju Island -
Moon, Hyojin Dept. of New Media Music The Graduate School Sangmyung University
The Jeju Haenyeo Anti-Japanese Movement was a struggle for the right to live against repeated exploitation from Japan even before the Japanese colonial era. Kang Kwan-Soon wrote the <Song of Haenyeo> to comfort the unfair treatment as well as the education of Haenyeo through night school, which became a song of resistance that records the pain of Haenyeo for more than 90 years. It is a surprising historical fact that the contemporary anti-Japanese movement took place on Jeju Island, the southernmost island of Korea, and a large-scale movement of more than 1,000 women is unprecedented. At that time, the subject of the historical record was male, and the target was a "female” called "Haenyeo”, which was treated as a lower class. The <Song of Haenyeo>, which borrowed Japanese military songs which was a contradiction of interest, and the socialist movement and ideas of Kang Kwan-soon, who wrote the lyrics, are unwelcome facts in modern records after liberation. Nevertheless, since the March 1st Independence Movement in 1919, activists have been scattered across the country, and the anti-Japanese struggle for the rights of Haenyeo in Jeju Island in 1932 is a result of expanding to women''s human rights movements. For an objective indicator of the Haenyeo Anti-Japanese Movement in Jeju Island, the background of the contemporary global women''s rights movement and the role of protest songs were examined. I studied <There Lies Treblinka> of the Polish Treblinka camp, a song of resistance that has been secretly sung, <March of Women> in the UK, and <Bread and Roses> in the U.S.The cultural background of contemporary Korea, the flow of protest songs, and especially protest songs borrowed from Japanese songs were examined in order to understand the role of <Song of Haenyeo> which borrowed Japanese songs. It was a common example at that time to change and sing popular songs and masterpieces. Independent soldiers, who had a clear purpose of anti-Japanese, even borrowed Japanese songs familiar to us and sang them as our songs. Chapter 4 describes the background of the Jeju Haenyeo Anti-Japanese Movement, Kang Kwan-soon and female anti-Japanese activists, and Chapter 5 describes the role of <Song of Haenyeo>. Through the testimonies of Haenyeo and witnesses at the site of the anti-Japanese movement, it was found that <Song of Haenyeo> was sung in advance in preparation for the uprising, and what was delivered in prison was an additional four verses. Finally, through the purpose of the existence of the song and the importance of the lyrics, the role of the protest songs of the times was discovered. Behind the successful human rights movement were ‘Song of Uprising’ and ‘Song of Resistance.’ Through this study, I hope that the values of ‘women’, ‘human rights’, and ‘songs’ in the Jeju Haenyeo Anti-Japanese Movement will be included in the women''s human rights movement in the world by extensively re-examining the Jeju Haenyeo Anti-Japanese Movement.
Keyword: Jeju Haenyeo, Jeju Haenyeo Anti-Japanese Movement, Song of Haenyeo, Protest Song, Women''s Human Rights Movement
I. 서론1.1. 연구 배경과 목적 11.2. 연구 범위와 방법 61.3. 연구의 제한점 8II. 여성인권운동과 항쟁가 102.1. 여성인권운동의 배경 102.2. 항쟁의 노래 172.2.1. <여성행진곡>(The March of the Women)과 영국 여성 참정권운동 172.2.2. <빵과 장미>(Bread and Roses)와 미국 뉴욕 셔츠웨이스트 파업운동 272.3. 저항의 노래 372.3.1. <트레블링카의 거짓말>(There Lies Treblinka)과 폴란드 트레블링카 여성수용소 37III. 대한민국 항쟁가 493.1. 일제강점기 문화적 배경 493.2. 대한민국 항쟁가 543.3. 일본노래를 차용한 항쟁가 59IV. 제주해녀항일운동 754.1. 제주해녀항일운동의 전개 과정 754.1.1. 일제강점기의 제주해녀 754.1.2. 제주해녀항일운동 824.1.3. 청년운동가와 강관순 904.2. 제주해녀와 여성운동가 954.2.1. 일제강점기 제주해녀 954.2.2. 해녀 항일운동가 100V. <해녀의 노래> 1095.1. <동경행진곡> 1095.2. <해녀의 노래> 1145.3. <해녀의 노래>가 불린 시기 125VI. 항쟁가의 시대적 역할 139VII. 결론 147참고문헌 154부록 166ABSTRACT 175