이 연구의 목적은 유아의 성별과 연령에 따른 유아의 스크린미디어 사용 시간과 실행기능의 일반적인 경향을 살펴보고, 유아의 스크린미디어 사용 시간 및 부모의 스크린미디어 지도방식과 유아 실행기능 간의 관계를 알아보는 것이다. 따라서 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아의 성별, 연령에 따른 스크린미디어 사용 시간 및 실행기능의 일반적 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 유아의 스크린미디어 사용 시간과 유아 실행기능의 관계는 어떠한가? 연구문제 3. 부모의 스크린미디어 지도방식과 유아 실행기능의 관계는 어떠한가?
이 연구는 만 4, 5세 유아와 그들의 부모를 대상으로 이루어졌다. 이 연구에서는 부모의 스크린미디어 지도방식에 대해 알아보기 위한 설문지와 유아의 실행기능을 측정하기 위한 검사 도구를 사용하였다. 이 연구에서 수집된 자료는 SPSS Statistics 29.0을 이용하여 통계처리를 하였으며, 신뢰도 분석, 기술통계, Pearson 상관관계분석을 하였다. 분석을 통해 도출된 연구 결과는 이와 같다.
첫째, 유아의 성별과 연령에 따른 스크린미디어 사용 시간과 실행기능의 일반적 경향성을 살펴본 결과, 스크린미디어 사용 시간은 남아가 여아보다, 만 5세가 만 4세보다 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 그리고 실행기능은 여아가 남아보다, 만 4세가 만 5세보다 발달 수준이 상대적으로 높은 것으로 나타났다.
둘째, 유아의 스크린미디어 사용 시간과 유아 실행기능 및 그 하위요인 간의 관계를 분석한 결과, 유아의 스크린미디어 사용 시간과 유아 실행기능은 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 그리고 유아의 스크린미디어 사용 시간이 실행기능의 하위요인인 억제 능력, 인지 전환과 부적 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 부모의 스크린미디어 지도방식과 유아 실행기능 및 그 하위요인 간의 관계를 분석한 결과, 부모의 온정적 지도방식은 유아 실행기능과 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 그리고 부모의 온정적 지도방식과 유아 실행기능의 하위요인인 억제 능력은 부적 상관계를, 작업 기억은 정적 상관관계에 있는 것으로 나타났다. 반면에 부모의 통제적 지도방식은 유아 실행기능의 하위요인인 인지 전환 능력과 정적 상관관계에 있는 것으로 나타났으나, 실행기능과는 통계적으로 유의한 관계에 있지 않은 것으로 나타났다.
이 연구의 결과는 스크린미디어가 유아 실행기능 발달을 지원하는 매체로 활용될 수 있도록 부모의 스크린미디어 지도에 대한 방향성을 제시하였다는 것에 의의가 있다.
The purpose of this study is to examine the general trend of children''s screen media usage time and execution function according to their gender and age, and to investigate the relationship between children''s screen media usage time, parenting styles on screen media use and children’s execution function. Therefore, the research questions set to achieve this purpose were as follows.
1. What are the general trends in screen media usage time and execution functions according to children’s gender and age? 2. What is the relationship between children''s screen media usage time and execution function? 3. What is the relationship between parenting styles on screen media use and preschool children’s execution function?
In this study, preschool children of 4, 5 year old and their parents were selected as the research subjects. A questionnaire and executive function tasks were used to measure the parenting styles on screen media use and preschool children’s execution function. The data collected in this study were statistically processed using SPSS Statistics 29.0, and reliability analysis, descriptive statistics, and Pearson correlation analysis were conducted.
The research results derived from the analysis were as follows.
First, as a result of examining the general tendency of screen media usage time and execution function according to the children’s gender and age, boys showed higher level of screen media usage time than that of girls. and 4-year-olds showed higher level of screen media usage than 5-year-olds. In addition, it showed that girls had a relatively higher execution functions than that of boys. And 4-year-olds had a relatively higher level of execution functions than that of 5-year-olds.
Second, as a result of analyzing the relationship between children'' screen media usage time and execution function, its sub-factors, there was an overall significant positive correlation except for working memory.
Third, as a result of analyzing the relationship between parenting styles on screen media use and execution function, its sub-factors, there were positive significant relationships between parental warmth and preschool children’s execution function. To be specific, parental warmth had positive correlation with working memory, but inhibitory ability was negative correlation with parental warmth. On the other hand, parental control and executive function had no significant correlation, but parental control had positive significant correlation with cognitive flexibility.
The results of this study are meaningful in suggesting the direction of parenting styles on screen media use so that screen media can be used as a medium to support preschool children’s execution functions.
목차
Ⅰ. 서론 41. 연구의 필요성 및 목적 42. 연구문제 83. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 111. 실행기능 111) 실행기능의 개념과 구조 11① 억제 15② 인지 전환 16③ 작업 기억 172. 유아의 스크린미디어 사용 시간 191) 스크린미디어의 개념 192) 스크린미디어의 사용 시간 개념 203. 부모의 스크린미디어 지도방식 개념 224. 선행연구 분석 27Ⅲ. 연구방법 321. 연구대상 322. 연구도구 331) 부모의 스크린미디어 지도방식 332) 유아의 실행기능 34① 억제 34② 인지 전환 35③ 작업 기억 373. 분석 방법 384. 연구 절차 39Ⅳ. 연구결과 401. 유아의 성별과 연령에 따른 스크린미디어 사용 시간과 실행기능의 일반적 경향 402. 유아의 스크린미디어 사용 시간과 유아 실행기능 413. 부모의 스크린미디어 지도방식과 유아 실행기능 42Ⅴ. 논의 및 결론 44참고문헌 52부록 70ABSTRACT 75