메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국사회과교육연구학회 사회과교육 사회과교육 제42권 4호
발행연도
2003.12
수록면
143 - 163 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper inspected how 'Nationalism' was understood in the Japanese elemtary history-education and how it was actually taught in history class in 1930's which 'the Manchurian Incident'(1931) and 'the Chinese- Japanese War' (937) occured.
The curriculum of history was organized by "KookMinKwa(國民科)" with ethics, Japanese and Geography in the period of 4th State books[KookJungJe4Ki(國定第4期)] .The history textbook was the best tools to imbue the students with patriotism.
The students sometimes learned history by teacher who had trained in a military way in an uncomfortable atmosphere. The teacher induced the students to think 'Nationalism' as a indispensable request of wartime.
In wartime, 'the War' was beautified and the history-education was used for infusing 'Nationalism' to students inJapan. In this period, the Japanese history-educator stressed the importance of the elementary history-education for implanting 'Nationalism' to students. They discussed the theory and the method of teaching history for justifying' the War'.

목차

≪내용 요약≫

Ⅰ.머리말

Ⅱ.1930년대 일본초등역사교육의 실제

Ⅲ.1930년대 역사교육자들의 ‘전쟁‘ 논의

Ⅳ.맺음말

[참고문헌]

[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-374-013980989