메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
저널정보
한국철도학회 한국철도학회 학술발표대회논문집 한국철도학회 2006년도 춘계학술대회논문집
발행연도
2006.5
수록면
39 - 45 (7page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Although Korean engineering firms have designed and built many railway bridge, cable supported bridges such as cable-stayed or suspension bridges have been seldom used for the railways due to the difficulties in controlling fatigue and vibration originating from train traffic load. However, the recent development of innovative hybrid bridge concepts, which mixes the merits of different bridge designs, enable not only improved resistance to the harmful effects of heavy traffic but also reduces the maintenance cost. As a part of these innovative concepts, the Extradosed Bridge (Song-Hyun Gyo, L-2@75m) is introduced in 'JINJOO-KWANGYANG RAILWAY CONSTRUCTION PROJECT', The Extradosed system is a hybrid design that adopts advantages of both a Prestressed Concrete Box Girder Bridge and a Cable Stayed Bridge. Because of its relatively small pylon, this system can reduce the fatigue of the external cable as well as promote the efficiency of the internal prestressing of the girder. In addition, compared to a conventional cable stayed bridge, the Extradosed cable stayed bridge is more suitable for railways because the rigidity of the girder is strong enough to withstand the dynamic affects of a train.
The Song-Hyun Bridge will be the Extradosed bridge that has both aesthetic and structural value on the Korean Railway system.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 교량계획
3. 최적설계기법(파라메타 연구)
4. 교량의 설계
5. 철도구조물의 특성을 고려한 특수구조해석
6. 교량의 가설
7. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-326-017519886