일찍부터 관련 분야의 많은 연구자들은 선사 및 고대 사회의 정치ㆍ사회적 복합도(socio-political complexity)와 관련된 주제, 즉, 복합 사회(complex society)의 기원 및 주요 동인(prime movers), 특징적 요소, 그리고 복합사회의 등장, 성장, 그리고 멸망 내지는 소멸에 이르는 일련의 과정 등을 포함한 다양한 테마에 관한 연구를 진행해 왔다. 연구자들은 나름대로의 기준을 가지고 복합사회를 규정해 왔는데 政治社會的 複合度가 일정 수준 이상에 다다른 사회를 複合社會라 지칭한다는 데는 별다른 이견이 없다. 일반적으로 사회적/문화적 복합도(social/cultural complexity)는 특정 사회를 구성하는 諸單位들 사이에 존재하는 기능적 분화(functional differentiation)의 정도에 따라 결정된다고 알려져 있다. 『新東亞』심포지엄은 우리 학계에서 古代國家를 포함한 복합사회에 대한 논의를 활성화시킨 중요한 계기가 되었다. 西歐學界, 특히 美國 人類學界와 考古學界의 학문적 성과를 경험 몇몇 소장학자들은 소위 新進化論的 社會發展 모델 및 過程主義 考古學의 관점을 국내 학계에 소개하고, 또 이를 고대 한국사회의 정치사회적 복합도를 이해하고 설명하려는 틀로 채택하기도 했다. 이러한 접근은 학계의 상당한 주목을 받기도 했지만, 이러한 접근들에 대한 국내 학계의 반응이 항상 호의적인 것은 아니었다. 즉, 한 인류학자의 신랄한 비판이 제기되었고, 이는 인류학 모델 및 이론에 익숙지 않은 몇몇 고대사학자들이 신진화론적 접근을 거부하는 이론적 근거가 되기도 했으며, 이에 대한 반론도 제기되었다. 그러나 이러한 논쟁은 어느 정도 정리가 되었고, 고고학 및 고대사 분야에서 복합사회는 매우 매력적인 연구 주제의 하나로 정착되었다. 각 학문 분야간의 경계가 사라지고 연관 분야의 연구자들이 공동으로 연구를 진행하는 學際的 硏究가 일반화되고 있음을 고려할 때, 한국 상고사에 등장했던 복합사회연구는 그 주제의 성격상 고고학, 고대사, 그리고 인류학 분야의 공동연구가 불가피하다. 따라서 한 분야의 입장을 고집하며, 서로의 성과를 폄하 또는 무시하는 비효율적인 소모적인 논쟁은 생산적일 수 없음을 자각하고, 서로의 배경 및 입장을 이해하려고 노력하며, 각 분야의 강점 및 약점을 인식하여 부족한 부분을 보완해 나갈 때 비로소 보다 진전된 해석이 가능할 수 있음은 자명하다. 과거와는 비교할 수 없을 정도의 유례없는 고고학 자료의 축적이 한국고고학의 수준을 끌어 올리고 있음에는 의문의 여지가 없는데, 작금의 한국고고학은 개별적인 사실의 나열에서 벗어나 종합적인 설명과 해석을 절실히 필요로 하는 시점에 도달했다. 이러한 시점에서 단편적, 부분적, 편향적일 수 밖에 없는 고고학 자료의 태생적 한계를 극복하고, 한국문화사에 대한 이해를 효과적으로 증진시키기 위해서는 논리적인 해석의 틀을 이용해 고고학 자료를 종합하는데 초점을 맞추어야 할 것이다. 고대 한국 사회의 사회정치적 성장 과정에 대한 연구 역시 記述的/統合的 접근, 즉 새로운 고고학 자료의 종합과 함께 이론과 방법론 측면에도 대한 지속적으로 관심을 둠으로써 소기의 성과를 거둘 수 있을 것이다.
Socio-political complexity of ancient societies has provided academic circles enormous fascinating research topics, including the prime movers, diagnostic features, and a sequence of processes in the emergence, development, and collapse. A symposium in1971 sponsored and managed by a monthly magazine, Sindonga was a critical moment to initiate active discussions on the socia-political complexity in ancient Korea. Thereafter, a few young scholars who experienced achievements or products of American anthropological and archaeological circles played a key role of introducing so-called neo-evolutionary models of socio-political development and the viewpoints of processual archaeology. They also attempted to adopt them as a framework or tool to explain and understand socia-political complexity of ancient Korean societies. These ideas and attempts have drawn much attention of Korean academic circles, although the reaction of Korean academic circles was not always friendly to them. By now these debates have settled down considerably, and scholars have turned to work on the study of socia-political complexity in Korea in a less polemic atmosphere. The neo-evolutionary terms “chiefdom” and “state” have gained acceptance as useful terms and concepts for designating general levels of sociopolitical complexity, shorn of much of their earlier theoretical baggage. As fuller data have accumulated, archaeologists have turned to more empirical investigations, and to more concrete regional approaches. In the current academic atmosphere, interdisciplinary studies, involving interrelated disciplines, in particular the three disciplines of archaeology, ancient history, and anthropology are seen as indispensable in the study of socio-political complexity in ancient Korea. Korean archaeology has now reached a stage that desperately calls for synthetic explanation and interpretation. In this situation it appears that the best way to make progress in our understanding of Korean cultural history is by focusing on synthesis and integration of the new archaeological evidence into the already existing interpretive matrix. Research into the sociopolitical development of ancient Korean societies will be best served in the immediate future by adopting a strongly descriptive/integrative approach, drawing together the great corpus of newly available archaeological data with continuing attention to relevant theoretical issues and documentary records.
요약 Ⅰ. Introduction Ⅱ. Dominant Themes in the Study of Korean Socio-political Complexity Ⅲ. Discussions of Korean Socio-political Complexity until the 1960s Ⅳ. Discussions of Korean Socio-political Complexity in the 1970s Ⅴ. Discussions of Korean Socio-political Complexity since the 1980s Ⅵ. Conclusion : Ancient Korean Society and the Growth of Socio-political Complexity BIBLIOGRAPHY 【Abstract】