메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국현대영미드라마학회 현대영미드라마 현대영미드라마 제20권 제2호
발행연도
2007.8
수록면
155 - 180 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The emergence of the new generation of Asian-American playwrights has drawn critical attention from both the critics and audience with their distinct dramatic techniques and themes. Whereas the first wave of Asian-American theatre concentrated on the realistic truth-telling mode of theatre, these contemporary playwrights employ postmodern and magic realism to explore the traumatic experience of Asian-Americans, whose 'in-between' existence has suffered from marginalization, discrimination, and obliteration. This paper argues that Sung Rno and Julia Cho, two prominent Korean-American playwrights, delineate and liberate the “buried, repressed, or otherwise erased traumas" of Korean-American immigrants, their children, adoptees, hybrid kids, and Korean wives married to American husbands, by letting the ghosts return to their loved ones. In Rno's Cleveland Raining, the ghosts of father and mother return to their children and urge them to "remember to forget" the past and move on to the future with a new concept of family. Julia Cho's The Architecture of Loss traces the suffering of the family to its origin, Richard's traumatic experience during the Korean War. All the members of the family hurt one another in the name of love. However, the return of the father triggers the return of Nora's and David's ghosts in the form of fantasy and dream to assuage and heal the wounds of the family.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 미국 사회에서 ‘사이에 낀 존재’로 사는 것
Ⅲ. 유령들의 귀환
Ⅳ. 환상과 회복의 공간
Ⅴ. 결론
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-842-015919107