메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국비교공법학회 공법학연구 공법학연구 제4권 제1호
발행연도
2002.11
수록면
43 - 71 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Approaching the 16th Presidential Election in December 2002, one of the distinctive changes in the election process is to introduce a new system of citizens' participation in party nomination procedures. Both the government party and the opposition party have allowed not only the party's delegates, but also citizens to cast a ballot in their procedures of nominating presidential candidates. This new experiment, which is widely viewed as a revolutionary trial, has been done for the purpose of democratizing the party nomination system.
Despite of the very existence of the Political Party Act and the Election Act, which require democratic processes, the reality of the nomination procedures in Korea has long been a far away from the laws. It has been a well-established practice to pick a candidate up by party bosses. This undemocratic process has also been attributed to prevalent corruption especially with respect to political funds. The new nomination procedures adopted by both the government party and the opposition party seem to follow the U. S. model of the primary election system, and the adoption is a major step toward reforming the political party system as well as the election practice in Korea.
This paper, however, cautiously points out some legal problems related to this new experiment. Although welcomed as a major reform measure for better representation, it concerns that the new nomination procedures clashes with the existing laws regulating election procedures. One critical problem is a violation of election laws on preelection campaigning. It can hardly deny that the nomination process conflicts with the law prohibiting a election campaigning before the official campaigning process begins. Another problem is election irregularities such as bribery. In the process of the nomination campaign, it was reported that some candidates offered a bribe to voters. Since the current laws related to elections and political funds have no express provisions on these nomination procedures, the paper suggests some direction of revising these laws for a democratic election system.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 정당의 민주적 공천제도의 원리
Ⅲ. 국민경선제의 채택과 법적 문제점
Ⅳ. 바람직한 국민경선제의 방향과 과제
Ⅴ. 맺는말
〈영문초록〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (4)

  • 헌법재판소 1997. 5. 29. 선고 96헌마85 全員裁判部

    가. 정치자금법 제5조 제1항, 제6조 제1항·제3항이 정당이나 국회의원 및 국회의원입후보등록자에 한하여 후원회를 통한 정치자금의 조달을 허용하고 단순한 국회의원입후보예정자에 대하여는 이를 허용하지 아니한 것은 정당이나 국회의원 및 국회의원입후보등록자는 이미 정치활동을 위한 경비의 지출이 객관적으로 예상되는 명확한 위치에 있는 자들인 반

    자세히 보기
  • 헌법재판소 2001. 8. 30. 선고 2000헌마121·202(병합) 전원재판부

    가.(1)선거운동은 당선을 목적으로 하는 것(이하 당선운동이라 한다)과 낙선을 목적으로 하는 것(이하 낙선운동이라 한다)으로 나누어 볼 수 있고, 낙선운동은 다시 이를 나누어 당선을 목적으로 하여 운동하는 후보자측이, 경쟁 후보자의 낙선을 위하여 수행하는 낙선운동(이하 후보자편의 낙선운동이라 한다)과 당선의 목적없이 오로지 특정 후보자의 낙

    자세히 보기
  • 헌법재판소 1994. 7. 29. 선고 93헌가4,6(병합) 전원재판부

    1. 선거운동(選擧運動)은 국민주권(國民主權) 행사의 일환일 뿐 아니라 정치적(政治的) 표현(表現)의 자유(自由)의 한 형태로서 민주사회를 구성하고 움직이게 하는 요소이므로, 선거운동(選擧運動)의 허용범위는 아무런 제약 없이 입법자의 재량에 맡겨진 것이 아니고 그 제한입법의 위헌(違憲) 여부에 대하여는 엄격한 심사기준(審査基準)이

    자세히 보기
  • 헌법재판소 1995. 11. 30. 선고 94헌마97 全員裁判部

    1. 이 사건 심판대상조항에 의한 기본권 침해가 형사사건의 상고심에서 원심대로 형이 확정되어야 현실적으로 발생하는 것이더라도 여러 사정에 비추어 법률심인 상고심에서 원심판결이 번복될 가능성이 객관적으로 많지 않은 것으로 보이는 이상 기본권 구제의 실효성을 위하여 침해의 현재성을 인정할 수 있다.

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-362-016080706