메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국비교공법학회 공법학연구 공법학연구 제5권 제3호
발행연도
2004.12
수록면
243 - 267 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
When looking back the history of pardon in a half century's of history, we found that it had been carried out in large scale and frequently without discretion and principle by the former governments as the need arose. It is widely known that the special pardons offered since the government establishment have been widely abused as exemption for those who committed government-type irrationality and corruption. The reason is that as prescribed by the existing pardoning law the amnesty is specified just about the contents and procedures without any rational and substantial specifications which can limit and check principles and those who are pardoned.
As a result, the discussion demand for revision of pardon law has been constantly made with the severe criticism for which the president with almighty authority of pardon has ruined constitutionalism. Therefore, the discussion at this time has focused on suggesting specific improvement measures to prevent the abuse of pardoning power both institutionally and preventively from the constitutional view. The needs for the legislation such as institutionalization of amnesty commission, pardon object restriction based on a pardon elimination regulation, opinion hearing and an opinion statement of the administration of justice, a progress period restriction and notice system of pardon, an advance notice system and a formal objection system of pardon etc, have been proposed to restrict a pardoning power.
For all of them prescribed above, management practices were reviewed with clear understanding of regulative problems with existing amnesty law(Ⅱ). secondly, the legislative bills submitted to the National Assembly were viewed on the base of historical change process for its legislation and revision since the enactment(Ⅲ). With the diverse reviews and analyses conducted for its revision so far the desirable revision measures have been tried to prevent the abuse(Ⅳ). Through discussion of this view point, the rightfulness of its revision should be drawn meaning a reflection and I want to urge prompt revision within the constitutionalism and from the point of a valid system which the people can be sympathetic with.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 현행 사면법 규정상의 문제와 실제
Ⅲ. 현행 사면법의 제정과 개정을 위한 여정
Ⅳ. 바람직한 사면법의 개정방안
Ⅴ. 맺음말
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (1)

  • 헌법재판소 2000. 6. 1. 선고 97헌바74 전원재판부〔합헌〕

    가. 우리 헌법 제79조 제1항은 ``대통령은 법률이 정하는 바에 의하여 사면·감형 또는 복권을 명할 수 있다``고 대통령의 사면권을 규정하고 있고, 제3항은 ``사면·감형 또는 복권에 관한 사항은 법률로 정한다``고 규정하여 사면의 구체적 내용과 방법 등을 법률에 위임하고 있다. 그러므로 사면의 종류, 대상

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-362-016081016