메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국시학회 한국시학연구 한국시학연구 제5호
발행연도
2001.10
수록면
155 - 170 (16page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This essay aims at disclose the poetic ambiguity that is shown in the Cheong Ji-Young(정지용)' 「Ap-Chun」(압천). Cheong Ji-Young is a poet who use skillfully language and elaborate it in his poetry, Thus his poetry is filled with poetic ambiguity.
Probably, the ambiguous line in 「Ap-Chun」 may be "Moki Jajutda" (목이 자졌다). The line has been interpreted literally. But in this essay I interpreted it rhetorically and I exposed its poetic ambiguity.
On the one hand, Cheong Ji-Young often used the regional dialect or the ancient language in his poetry, with which he presented the poetic diction. In 「Ap-Chun」 the Choong-Chung Do regional dialect was used, which is "basiyura"(바시어라). "basiyura" is substituted with "basuera"(바수어라), the mean of which is "shatter".
Finally, in 「Ap-Chun」 the "swallow" image is a contrast to the "water cock" image. The "swallow" image is the personal symbol with which that Cheong Ji-Young presents the exoticism in poetry. In 「Ap-Chun」 it is used so. Using the "swallow" image contrast to the "water cock" image, Cheong Ji-Young presented the double consciousness to the modernity.

목차

1. 서론
2. 시어의 애매성
3. 충청도 방언에 의한 표현
4. 주제의 애매성
5. 결론
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-811-014695863