조선시대의 예술을 말할 때 흔히 詩畵-致, 詩書畵 三絶을 거론한다. 생각과 사상, 학문과 예술, 그리고 실천이 일치되고 통합되는 것을 지향한 조선 선비들의 삶이 이러한 경향을 초래한 것이다. 이 글에서 정리한 누정산수화도 결국 조선시대 선비들이 가졌던 知行合-의 철학과 사상이 시각예술로서 표출된 산물이라고 규정할 수 있다. 성리학적 사상을 삶 속에서 구현하는 것을 중시한 선비들은 天地人, 天人合-의 성리학적 이상을 자연을 관조하거나, 그 가운데서 노닐면서 실천하였다. 누정이 조선시대 내내 적극적으로 건축, 경영된 것은 바로 성리학적 철학과 사상을 표상하는 건축물이었기 때문이다. 그 결과 조선시대에는 누정을 중심으로 樓亭文化, 樓亭文學, 樓亭山水畵라고 하는 독특한 경향이 나타나게 되었다. 이 가운데 누정산수화란 필자가 처음 제기한 용어로서 조선시대 그림 중 누정과 그 주변의 경관을 재현한 실경산수화를 가리키는 개념이다. 누정산수화는 국학계에서는 이미 오래 전부터 사용되어온 누정문화와 누정문학의 개념이 시서화삼절, 文史哲의 종합을 중시한 이 시대의 경향에 따라 그림으로 전이된 것이다. 이 글에서는 누정산수화가 누정의 사회정치적 기능과 상징성을 반영하면서 형성된 것으로 보았고, 이를 토대로 누정산수화를 세 가지 유형으로 나누어 정리하였다. 각 유형의 누정산수화는 누정의 정치사회적, 문화적 기능과 상징성이 변화하면서 차차로 형성되었다. 누정산수화에는 누정에서 보이는 경치를 표현하는 敍景的인 요소와 누정산수화가 그려지게된 계기를 시사하거나 누정산수화 제작의 동기 및 목적을 시사하는 敍事的인 요소를 지니고 있다. 서경의 요소는 화면 속에 등장하는 경물 및 소재의 종류 등에 의하여 판단될 수 있고, 서사적인 요소는 그림 안에 표현된 여러 요소들을 통하여 시사되거나, 또는 그림에 쓰인 제목이나 畵題, 참석자들의 면면을 기록한 座目, 그림과 관련된 여러 기록 등을 토대로 해석될 수 있다. 이러한 방식을 기초로 하여 필자는 누정산수화를 조선초기에 시작된, 관료들의 契會를 그런 누정산수화, 전국 각지의 승경처에 지어진 공적인 누정, 즉 公?를 그린 누정산수화, 개인의 소유지에 세워진 私亭을 그린 누정산수화로 나누어 보았고, 각 유형이 표상한 의미와 상징, 화풍의 특징을 구명하여 보았다. 누정산수화는 조선 초부터 말까지 꾸준히 그려진, 실경산수화의 한 분야로서 조선시대 실경산수화의 성격과 특징을 대변하고 있다는 점에 그 의의가 있다.
Any study of Korean art of the Joseon period usually involves a discussion of such terms as sibwa ilcbi ("the correspondence between poetry and painting") and samjeol ("the three perfections"), or the three genres of poetry, calligraphy, and painting. These distinctive features of art reflect the lifestyle of Joseon's Confucian elite, who searched for a correspondence between and the integration of ideas, scholarship, the arts and practice. The Nujeong (lit. "lofty pavilion") landscapes discussed in this study were also a genre of painting that materialized through the philosophical concept of jibaeng habit ("unity of knowledge and action") cherished by Joseon's Confucian literati. Neo-Confucian scholars were keenly interested in transforming Neo-Confucian teachings into reality, and spent their lives contemplating the means to realize the ideal states of cbeonjiin ("heaven, earth and humanity") and cbeonin habit ("unity of heaven and humanity"). Joseon's Neo-Confucian elite continued to be active in the building and running of pavilions (nujeong) because they realized that these architectural structures served as ideal representations of their philosophy. Their love of pavilions eventually led to the birth of the distinctive cultural phenomena now known as Nujeong Culture, Nujeong literature, and Nujeong landscapes. As a term recently introduced by the author of this study, Nujeong Landscapes refers to the silgyeong ("real") landscape paintings of Joseon, in which a pavilion and the scenic landscapes around it were depicted. The landscape paintings classified into this genre are a result of the widespread interest among modem academic circles in the integration of poetry and painting (sihwa), poetry, calligraphy and painting (siseobwa samjeol), and literature, history and philosophy (munsacbeol) in the areas of Nujeong Culture and Nujeong Literature. In this essay. I conclude that the Nujeong landscapes were formed in the process of reflecting the socio-political functions and symbolism of these "lofty pavilions" in Joseon society, and classify the remaining works into three categories The paintings in each category reflect the gradual changes which occurred over time in terms of the functions and symbolic nature of the pavilions. A typical nujeong landscape painting contains the element of seogyeong ("landscape depiction"). whereby the painter would capture a scenic view as seen from a pavilion, and the element of seosa ("event depiction"), which revealed the background and the purpose of the painting. A viewer can perceive the first element through the painting techniques employed by the painter, and the second through the individual subject matters captured in the painting, along with the postscript written on the painting, which typically contained a title, prayer, and a list of the participants in the occasion captured by the painting. After an extensive study of the elements in the remaining nujeong paintings, I classified them into three groups; gyeboe ("literary gathering"), gongcheong ("public building"), and sajeong ("private pavilion") nujeong paintings and then discussed the symbolic nature of the works in each category. As one of the most significant art genres developed in Korea, the Nujeong landscape paintings were produced from the early days of Joseon to the very last days of the dynasty, reflecting and defining the characteristic features of the Silgyeong landscapes in Joseon.