메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제7집
발행연도
2004.10
수록면
49 - 71 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article purports to explore the change and meaning of concept of shen(神) in ancient china. The original meaning of shen is the divinity and spirits of nature. The human self-divinization is based on the immanence of gods. And the meaning of shen changed from gods to vital forces or mind. These ideas were inseparably fused together by qi(氣)-monism in the Han dynasty. Huangdineijing(黃帝內經), as a medical canon is the representative literature replecting such trends. From late Han to Wei-Jin, these ideas have been interwoven with various theories of literature and fine art. The meaning of shen is aesthetic imagination in Wenxindiaolong(文心雕龍), a literature of literary criticism in this period. However the divine nature as the original meaning of shen did not disappear in the change of concept. In short, the cumulative change of meaning of shen reveal the important phases of ancient chinese thoughts.

목차

Ⅰ. 왜 神 개념에 주목하는가
Ⅱ. 自然神과 그 神聖의 내재화
Ⅲ. 생명력과 정신
Ⅳ. 예술적 상상력
Ⅴ. 神, 인간, 예술
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-910-014954516