메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 21호
발행연도
2003.6
수록면
102 - 122 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is about postcolonial concept in posunodern period, focusing on Korean cinema. Korean history passes through complex relations among colonialism, modernity, and nationalism and think them nor as opposites but as mutually influencing web of relations which continues Korea today.
Accordingly, recent Korean cinema is reexamined from this perspectives of mutual influence of colonialism, modernity, nationalism in postmodernism. This study is based on Stewart Hall's cultural theory, Horni Baba's cultural hybridity, Spivak;s subaltern subject.
And then this study analyzes two Korean blockbuster films, based on cultural hybridity and focusing on dicourse of national idendity and gender problem.

목차

1. 서론: 포스트모더니즘과 탈식민주의
2. 스큐어트 홀의 문화연구
3. 호미 바바의 문화적 혼성성
4. 하위 주체로서의 제 3세계 그리고 여성
5. 우리영화의 탈식민적 서사, 그 가능성과 한계
6. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0