메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 33호
발행연도
2007.9
수록면
505 - 538 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper, with various examples of films about devided Korea, presents an argument for cultural interpretation. Through an interpretation of such films as Shin; JSA, Taegukgi and Welcome to Dongmakgol, it attempts to demonstrate the value of conjunctural interpretive analysis. Such an analysis is multi-level(ranging from micro-practices to macro-structures), multimodal(encompassing texts, practices, organizations and policy), and highly theoretical and political.
The paper works with two interlinked definitions of culture: "a whole way of life" and the production and social circulation of meanings, "pleasures and values". Its argument is framed by and helps to define critical-structural theory as a way of engaging in a materialist cultural studies.
Within this perspective it addresses the related questions of what it is that the cultural analyst should study and how the process of interpretation might validated. The case study upon which the argument is hung is an attempt to understand which meanings of films on divided Korea are currently in circulation, how and what is involved in interpreting and evaluating them. The movement of the essay is from the micro to the macro, from practice to structure.

목차

1. 영화와 남북관계의 변화
2. 국면연구: 미시와 거시분석의 접합
3. 이데올로기, 스텍터클, 판타지
4. 담론분석: 방법론적 모색
5. 결론을 대신하여: 해석의 정치학
참고 문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0