본 고는 신라 최초의 쌍탑가람인 사천왕사 쌍탑의 대내외적 발생 배경을 고구함과 동시에 그 미술사적 의의를 찾아 보았다. 쌍탑에 관한 최초의 기록은 중국 사료인 「歷代名畵記」에 나오고, 北魏시대 운강석굴의 釋迦ㆍ多寶 二佛竝坐像을 통해 신라에 앞서 중국에서 먼저 조성된 사례를 알 수 있으며 그 사상적인 배경은 법화경으로 볼 수 있다. 우리나라 쌍탑 발생의 대외적인 영향도 『法華經』의 영향이 가장 컸다고 본다. 이는 삼국시대부터 신라 승려들에 의한 『법화경』의 저술활동, 황룡사 승려들의 조탑활동, 『법화경』 석경의 조성, 적산법화원 존속 등의 사실을 통해 『법화경』은 삼국시대부터 유입되었고, 통일기에도 널리 유행하였으므로 통일기의 쌍탑 조성에 사상적인 영향을 준 것으로 보인다. 彩釉四天王像塼을 비롯한 사천왕사지 출토 유물에서 唐代의 특징이 나타난다는 점과 일본에서도 7세기 후반에 쌍탑가람이 조성되었다는 사실은 국제형식으로서의 성격을 나타내는 것이다. 쌍탑 발생의 신라적인 요소는 창건 배경이 되는 ‘신라 須彌山 사상’과 ‘護國聖所로서의 기능’에서 나타남을 알 수 있다. 明朗이 당군을 격퇴하기 위해 壇國址에서 행하였던 文豆婁秘法은 『灌頂經』, 『金光明經』, 『觀佛三昧海經』이 기본 경전으로 四天王신앙과 瑜伽佛敎가 결합된 복합적인 신라밀교의 특징을 나타낸다. 특히 『관정경』에는 五方神이 등장하는데 사천왕사 가람배치는 중앙의 금당을 중심으로 전방에 쌍탑지, 후방에 동서 단석지가 있는 오방의 배치이다. 이 문두루비법의 법회가 열렸던 단석지의 성격이 사천왕사 가람배치가 출현할 수 있는 결정적인 배경이 되었다고 할 수 있다. 사천왕사에서만 나타나는 오방의 배치를 다른 쌍탑가람과의 조성 배경, 가람의 구성요소, 유구, 사역, 지대석, 기단비교를 통해 살펴 본 결과 쌍탑은 금당을 장엄하는 성격을 지니면서 통일기에 전국적으로 다양하게 조성되었다는 것을 알 수 있었는데 이것은 금당의 기능이 상대적으로 강조되기는 하였지만 불탑신앙도 계속 유지되었음을 나타낸다고 하겠다. 그리하여 사천왕사 쌍탑은 통일신라시대 쌍탑가람이 출현하는 첫 출발지가 되었다는 점과 통일기 대칭미의 비조로서의 위치를 차지한다는 점에서 그 미술사적 의의를 찾을 수 있다.
The object of this article is to review the meaning in art history of the Twin Stupa(雙塔) in the Four Devas Temple(四天王寺) which is the existing first twin stupa of Silla Dynasty. For that purpose, this study is mainly focusing on the background of the origin at both local and international level, basing on pre-researches on the origins of the twin stupa. We can confirm the first historical record on the twin stupa in the Chinese book of 『Chronicles of Famous Paintings』 (歷代名畵記). Moreover, as we have a precedent of that of Silla such as the Twin Buddha Statue of Shakamuni and Tabo (釋迦-多寶 二佛竝坐像) in WoonGang Stone Cave(雲岡石窟) in the era of North Wi(北魏), we can think of the ideological background of the twin stupa as 『Saddharmapundarika Sutra』 (法華經). Considering several historical facts such as the written books of 『Saddharmapundarika Sutra』 by Silla Dynasty's monks in the era of ancient three kingdoms, the establishment of stupa in the Whang Ryong Temple, 『Saddharmapundarika Sutra』 engraved on a stone, and the existence of the Saddharmapundarika Temple in the Jeok Mountain (赤山法華院), the 『Saddharmapundarika Sutra』 must have been flowed into the Silla Dynasty in the age of ancient three kingdoms and spread widely during the whole periods of unification. Taking these things into consideration, the 『Saddharmapundarika Sutra』 surely has an ideological effect on the establishment of the twin stupa during the unification periods. As to the internationality of the twin stupa, we ought to pay attention to the international artistic form in the unearthed articles of the Four Devas Temple such as the glazed brick embossed with four devas(彩釉四天王像塼) and the establishment of the twin stupa in Japan late in 7th century. Concerning the local background of the origin of the twin stupa, I related it to two reasons: firstly, the Four Devas Temple was established just under the royal tomb of the Queen SunDeok in Nang Mountain(狼山) in accordance with a narrative of the three wise works of the King SunDeok(善德王知幾三事) recorded in the book of 『The History of Three Kingdoms』 (三國遺事); secondly, the temple is also established as a holy place guarding nation in memory of unification after defeating the military of Chinese Tang Dynasty with the help of 'the Mysteries of Moon-Du-Ru'(文豆婁秘法) by Silla's MyeongRang(明朗). This Mysteries of Moon-Du-Ru is originally based on three Buddhism sutras such as 『Abhseka Sutra』 (灌頂經), 『Golden Bright Light Sutra』 (金光明經), and 『Buddha's Sea of Aborption Sutra』 (觀佛三昧海經) and it also reflects the unique esoteric Buddhism of Silla combined with the belief in the Four Devas and the Yu-Ga Buddhism. According to the 『Abhseka Sutra』 referring the Five Directions' Gods(五方神), I could affirm that the disposition of the Four Devas Temple was on the basis of the idea of Five Directions' Gods which surround the main building with twin stupa in front and with two altars -each located east and west-in the rear. As the disposition of five gods is absolutely unique to the Four Devas Temple, to find common features among other twin stupas I focused on several characteristics such as backgrounds of establishment, components of temples, traces of unearthed articles, scales of temples, foundation stones, and upper stones in the process of comparing it with that of other twin stupas. As a result of this comparison, I can affirm that the existence of the twin stupa itself reflects the belief in stupas throughout the unified-Silla periods, although the function of the main building was relatively emphasized by adorning it with twin stupas which was established nation-wide in various forms. On that account, the Twin Stupa in the Four Devas Temple established in memory of unification came to have a firm status as the father of the beauty of symmetry during the whole periods of unified-Silla Dynasty.