메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국기독교교육정보학회 기독교교육정보 기독교교육정보 제21집
발행연도
2008.12
수록면
81 - 104 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
John Wesley(1703-1791), well-known founder of methodist church, taught 7stages(prevenient grace →repentance→justification→rebirt→sanctification→perfection→glorification) of sanctification process to his followers in his sermons and written works. His 7stages were expanded from 3stages of spiritual development paradigm, purgation→illumination→union with God, in traditional spiritual exerciser which founded its pattern in early christian church. In psychological aspects, Wesley's 7stages of spiritual development have two implications: One implicates a meaning of spiritual development stages in life span, and the other implicates some meanings of stages in depth psychology. In this context, I reconstructed Wesley's 3stages of spiritual development in perspective of traditional 3stages, which showed some spiritual development process in depth psychology. CG. Jung, a well-known analytical psychologist, suggested a theory of individuation that explained a process of completing real self, self-realization. They showed common concern and similar process between traditional process of spiritual development for union with God and Jung's individuation process for real self. Both two objectives have common concerns of completing a real self, in other word, to recover an image of God in our personality. Wesleyan spirituality education model, I suggested, belongs to the spiritual developmental theory and also is a kind of educational quest and dialogue between spiritual education and Jungian psychology.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 존 웨슬리의 신학과 영성발달 과정의 이해
Ⅲ. 융 심리학의 개성화 과정의 이해
Ⅳ. 개성화 과정과 영성교육 모델
Ⅴ. 나가는 말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0