메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제44집
발행연도
2009.2
수록면
1 - 56 (56page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Korean language curriculum for elementary though high school consists of grammar, skills and literature. The curriculum for grammar education consists of pronunciation, orthography, vocabulary, parts of speech, constituents of sentence, punctuation and style according to school grade.
Korea has nearly universal literacy and access to education is guaranteed by law. But Korean school teachers do not teach rules of orthography and grammar systematically. The teaching of Korean grammar and orthography is lacking in many ways: non-systematic curriculum, fragmentary grammar testing, ineffective teaching methods, non-systematic organization of grammar contents, outdated language policy, abandonment of Chinese characters.
Teaching of orthography and grammar have been neglected for at least 30 years in Korean schools, and we need to revise the old unplanned curriculum and teaching approaches, particularly at the elementary school level. Students need knowledge of skills for reading, writing, speech, and knowledge of linguistic and literary structures for understanding language and literature. They also need to know topical knowledge that combines a world view with a sense of patriotism

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 국어 능력의 기초로서의 문법 능력
Ⅲ. 국어 능력 부실의 실태
Ⅳ. 국어 능력 부실의 원인
Ⅴ. 국어 능력과 주제 지식
Ⅵ. 맺음말
참고문헌
[부록] 언어 능력의 구성 요소(J. Purpura 2004: 91)
[Abstract]

참고문헌 (52)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0