메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
중앙어문학회 어문론집 語文論集 第40輯
발행연도
2009.3
수록면
39 - 65 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study insisted that Korean language education for foreigners should have hierarchy in consideration of the form, meaning and language use for more systematic Korean grammar education. The reason why it needs to work on fundamental form selection and hierarchy for grammar with identical forms is in order to establish an educational grammar system for foreign learners whose language formation and acquirement process is different from that of native speakers. The goal of language education is to produce maximum learning results in the minimum time. To meet this goal, it is inappropriate to apply the school grammar for native speakers directly to foreign learners. Thus, in order to hierarchize grammatical forms including ‘-겠-’, it is required to find various forms with ‘-겠-’ by not being limited to the meaning of a tense morpheme, but expanding it to grammatical forms including ‘-겠-’. For this study, it first needs to classify the meanings of the forms, and then the meanings in different use circumstances. Circumstantial meanings appear in the relations with contextual elements. Therefore, as a solution, this study grasped grammatical forms including ‘-겠-’ in terms of foreign learners' language use by adopting a concrete research method using the corpus. In addition, by introducing a learning model based on this method, this study searched for effective teaching plans for grammatical forms including ‘-겠-’.

목차

1. 연구목적과 연구 방법
2. 외국인을 위한 문법 교육의 특성과 기능
3. 말뭉치에 나타나는 ‘-겠-’의 실현양상
4. ‘-겠-’의 교육 방안
5. 결론
참고 문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0