메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국학중앙연구원 한국학(구 정신문화연구) 정신문화연구 2004 봄호 제27권 제1호 (통권 94호)
발행연도
2004.3
수록면
179 - 206 (30page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study is to seek after the joint view of south and north of Korea in educational idea. From the age of an anti-Japanese struggle, Kim, Il-Sung and Donghakist(Cheondokyo) is related to each other so much. Kim, Il-sung said that both of communists and Donghak peoples are same. Because They are anti-Japanese fighter and dedicate their nation. Also Kim, Il-Sung said "I make god of peoples(以民爲天)." So Innaecheon(人乃天) of Donghak has an important effect on Juche thought. And Juche thought of Kim, Il-sung both succeed to and criticize to Marxism. So Juche idea is different from Marxism. Donghak and Juche thought has both different view and joint in various side. The joint side is understang the human and society in unification. That is to say, man is the subject of history and integrates an individual to whole. In conclusion, the joint view of educational idea in south and north of Korea is able to as "human integration nature". This, human integration nature is integrate the individual and whole as social being. This is not same of Western individualism, because this explains the human individual and freedom as connecting the whole being. Second this integrate the mind and body(sense), idealism and materialism, so this has the post-modern thought and involves environment education.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 김일성과 동학ㆍ천도교
Ⅲ. 주체사상의 이해
Ⅳ. 동학과 주체사상의 비교
Ⅴ. 탈분단시대의 남북 공유 가능한 교육이념으로서 통합적 인간
Ⅵ. 결론
참고문헌
English Abstract

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-151-001731198