메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第109輯
발행연도
2009.3
수록면
185 - 227 (43page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Great Han Empire was to establish the public education system based on the history and traditions. The government established Gwanrip~Sohakgyo (官立小學校) and supported the establishment of a Public and Private~Sohakgyo(公立·私立小學校) through Heunghak policy(興學). People had established a public and private elementary school. The first half of the Empire, Public~Sohakgyos were built about 100 schools. In 1905, Public~Sohakgyos which were the government had paid subsidies were 52 schools. And Public~Sohakgyos which were local volunteers had paid subsidies under the Heunghak policy were 27 ~ 36 schools.
People were trying to succeed the spirit of Heunghak Which was focus on education. And peaple were trying to overcome the limitations of Heunghak policy Which was depended on local officer and volunteers. People were trying to conduct educational autonomy. Japanese Tonggambu(統監府) propagated education expansion but they closed down the sohakgyo or transformed Sohakgyo into Botonghakgyo(普通學校). Koreans were resistance to the Japanese. They had built Private~Sohakgyos and pursued educational autonomy. Japanese Tonggambu suppressed private schools and educational autonomy in many ways.

목차

1. 서언
2. 한말 공립소학교 설립과 興學을 통한 국민교육 모색
3. 을사늑약 후 興學의 한계와 교육자치의 추구
4. 통감부의 ‘공립소학교‘ 말살과정과 교육자치의 굴절
4. 결어
〈부록〉1906~1910년 공립보통학교 목록

참고문헌 (49)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0