메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한국토·도시계획학회 국토계획 國土計劃 第44卷 第2號
발행연도
2009.4
수록면
209 - 218 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study improved Gravity Model, which traditionally has considered only travel distance as a variable in the impedance function, by incorporating an additional variable, EC-scale explaining the effects of EC on freight trips. Previous studies which considered only travel length variables have not yet clearly revealed the effects of EC on freight trips with the characteristics of small size, diverse items and much-often-frequencies. It is found that Gravity Model can be improved by incorporating EC-scale explaining the effects of EC on freight trips into the impedance function. The consideration of EC-scale in the model rendered the estimated errors (MAE%) decrease by 3.5, 3.3, 3.2 and 2.9 times for agricultural, light industry, scrapped materials and leather products, respectively. However, any analytic meanings were not found for the others. Based on these results, it is judged that freight demand analyses should be performed item by item of goods. This study suggested advanced Gravity Models for seven types of goods categorized by chemical and physical characteristics. These seven models are expected to build economy of scale in freight demand analysis for small size, diverse items and much-often-frequencies. There should be further studies on EC-scale and scientific methods appling it to Gravity Model.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행연구고찰
Ⅲ. EC와 지역간 화물통행배분모형
Ⅳ. 비교평가와 검정
Ⅴ. 결론
인용문헌

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-539-018318788