메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
허선익 (경남과학고등학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제45집
발행연도
2009.8
수록면
411 - 448 (38page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this article, I have studied on the aspects of summarization of expository text and its implication for the evaluation of them. Firstly, I have presented 46 students an expository text and made them write a summary. And then I have analyzed the aspects of summarization qualitatively. Summaries which 46 subjects produced have following features: (1) they are obligate to presented structure, (2) have generality of the presented contents, (3) have text markers showing comprehension of summarizer, and (4) have focus effect owing to text structure. In addition, (5) there is an activation of background knowledg and (6) selection of information through deletion and reconstruction in summarization. On the contrary, there are negative elements in the summarizations: (1) errors in interpretation of writer's intention, (2) incorrect informations. On the basis of these, I have designed a set of criteria for evaluation of summarizations. This work could contribute to the education of summarizations for students who have attained a level.

목차

Ⅰ. 들머리
Ⅱ. 요약하기의 본질
Ⅲ. 설명문 요약글의 분석
Ⅳ. 설명문 요약글의 평가 기준
Ⅴ. 마무리
참고문헌
[Abstract]
〈부록〉

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-710-018645812