메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
최원목 (한국철도기술연구원) 권태수 김진성 (한국과학기술원)
저널정보
한국철도학회 한국철도학회 학술발표대회논문집 한국철도학회 2009년도 추계학술대회논문집
발행연도
2009.11
수록면
1,329 - 1,334 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Shear bolt is used to prevent deployment of the crash energy absorber at impact force lower than prescribed force. If the impact force reaches the prescribed force, the shear bolt is fractured and the crash energy absorber deploys. In this paper, experimental results on fracture characteristic of the shear bolt subject to impact speed and gap which is defined as a distance between lower and upper surface in the shear fracture area, were studied. In order to study the effect of the impact speed quasi-static (v=1.67×10-5m/s) and dynamic tests (v=8.15m/s) were carried out respectively and than the results were compared. The effect of the gap was studied in same way as impact speed tests using the shear bolt having two gaps (4㎜, 6㎜). Response of the bolt is compared in terms of mean fracture force and absorbed energy during the impact period. High speed digital camera is used to examine the fracture phenomena of the bolt. It was found from tests that the fracture force in the dynamic tests was higher than the quasi-static tests, regardless of the gap. The fracture force measured in the quasi-static tests with gap of 4㎜ is higher than that with 6㎜. However, on the contrary to the quasi-static test, the fracture force with gap of 6㎜ was higher than 4㎜.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 실험시편과 재료물성치
3. 준정적실험
4. 충돌실험
5. 실험결과
6. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-326-019168465