메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정현선 (경인교육대학교)
저널정보
한국어문학회 어문학 語文學 第106輯
발행연도
2009.12
수록면
99 - 130 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article deals with one of the most controversial issue of using media within the context of literacy education, particularly in relation to the changing notion of ‘writing’ in the digital age. In the contemporary South Korean society, it is reported that more than 65% households own digital cameras and more than 40% of the Internet users own and run their own personal blogs. In this environment, the traditional notion of writing has been increasingly challenged, not only in that writing may involve many different forms of expression beyond a written form but also in that online writing may involve ‘publishing’ the result of writing rather than writing in itself. Considering there changes, this article discusses how literacy education might need to approach to using digital equipments, such as digital cameras, as tools for multimodal expression and to using media, such as a class yearbook, as channels for communication or ‘publishing’ texts. The discussion includes some of the data produced in the research of children’s use of photographs for writing and production of a class yearbook as their own media.

목차

1. 서론 : 매체를 바라보는 표현과 소통의 관점
2. 글쓰기에 있어 ‘표현 도구’ 사용과 ‘매체 특성’ 이해의 필요성
3. ‘표현 도구’로서의 카메라 사용과 소통을 위한 글쓰기
4. 결론 : 국어교육 내 매체 수용의 도전과 가능성
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-810-001648489