메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국현대영미드라마학회 현대영미드라마 현대영미드라마 제22권 제3호
발행연도
2009.12
수록면
5 - 30 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
While a plethora of studies on Marsha Norman’s ’night, Mother emphasize Jessie's suicide as an act of emancipation and triumph that brings desired autonomy, Sarah Reuning’s recent article claims that depression, an “undiagnosed” disability, plays a crucial role in Jessie’s decision to kill herself and that her suicide is not a gaining of control, but a “relinquishing” of it. This paper similarly puts the play in the context of the right-to-die discourse of the 70s and discusses Jessie as a disabled person trying to negotiate her disability, and in so doing analyzes the ways in which the cultural logic of eugenics influences her choice. Based on what Rosemarie Garland-Thomson calls “the cultural logic of euthanasia,” this paper argues that Jessie internalizes a eugenic, “cure-or-kill” principle that disabled bodies are to be eliminated and “controlled.” Jessie's decision to die derives from her notion that her life is “worthless” even when her epileptic symptoms are under control. Her apparently logical reasoning conforms to this eugenic principle while her (epileptic) body, competently carrying out her will to death, belies its presumed worthlessness. Norman’s play shows that her heroine's choice is already in and of the dominant culture, especially because the choice is the result of the ever-present social ostracization of disabled bodies.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 신체장애와 죽을 권리
Ⅲ. 존엄사, 우생학의 논리
Ⅳ. 결론
인용문헌
Abstract

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-842-001929641