메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신하경 (숙명여자대학교)
저널정보
동아시아일본학회 일본문화연구 日本文化硏究 第34輯
발행연도
2010.4
수록면
195 - 215 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Kurosawa Akira shows the Japanese society after the defeat of World-war 2 in "Rasyomong", especially focusing on the Tokyo trial by the structure of the play. This movie shows what kind of social issues Japanese society embraces like 'original sin' after the Tokyo trial. GHQ did not request the war responsibility of Japanese Emperor in the political decision, and selected A-class war criminals arbitrarily. As the result, someone thinks this trial as 'the trial of civilization', or 'the trial of the winner'. And in the process of postwar democracy in Japan, this kind of controversy appears repeatedly in the debate of 'Distributed Democracy'.
Some popular culture of modern Japan repeatedly questions that, what is the desirable Japanese man? what kind of conflict is presented between America and Japan? what is the war responsibility and how Japanese morale falls down? This paper goes back this kind of problems to GHQ governance that constructed the original contradiction of modern Japanese society, and calls that 'the culture of postwar conflict'.
"Rasyomong" is the initial work of 'the culture of postwar conflict', that shows the morale downfall of Japanese military leaders, the brutality of American conqueror, and the crisis of Japanese women' chastity in the theatrical structure.

목차

서론
제1장. 『라쇼몽』의 존재와 부재
제2장. 전후 일본사회와 『라쇼몽』의 알레고리적 관계
결론
참고문헌
논문초록

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-913-002965987