교육과정을 개정할 때마다 많은 논란이 있었지만, 정작 교육 수요자인 학부모들의 의견은 잘 반영되지 않았었다. 2009 교육과정 개정 시에는 교육 수요자들의 의견을 수렴하기 위하여 제안자 측(교육과학기술부 등)을 중심으로 설문조사 등을 실시하였지만 제안자 측의 설문조사이므로 신뢰를 담보하기는 어렵다고 판단하여, 중립적인 위치에 있는 연구자가 학부모들의 의견을 조사할 필요가 있었다. 그래서 필자는 서울에 거주하는 일반 학부모 500명을 대상으로 2009 개정 교육과정의 쟁점에 대해서 면대면 설문조사를 실시하였다. 각 쟁점은 크게 ① 교육과정 개정 절차 및 방법, ② 교육과정 총론 개정, ③ 교육과정 각론 개정, ④ 기타 사항 등 4개의 범주로 구분하였으며, 각 범주는 3~6개의 세부 사항으로 구성하였다. 학부모들은 교육과정 개정에 대해서 관심은 많았으나 잘 알고 있지는 못했으며, 2009 교육과정 개정 절차 및 방법에 관한 세부 항목 대부분에 대해서는 부정적인 의견이 우세하였다. 총론에 해당하는 학년 집중 이수제, 학년군 및 교과군 제도 도입, 교과군 축소 등에 대해서는 찬성 의견이 지배적이었다. 그러나 그 효과에 대해서는 의견이 분분하였다. 4개 교과군(사회, 과학ㆍ기술, 외국어, 예술)의 통합에 대해서는 찬성 의견이 우세하였으며, 단위 학교의 교육과정 편성ㆍ운영 상의 자율권 확대, 기본 교육과정 기간 축소, 고등학교 선택과목 수 축소, 대학수학능력시험 응시 과목 축소 등에 대해서는 찬성 의견이 압도적이었다. 앞으로는 학부모들의 의견을 광범하게 수렴하고 적극 반영하여 국가 교육과정을 수요자 중심으로 개정해야 할 것이다.
Although there were great amounts of controversy during times of the revision of the national curriculum, the opinions of the parents (the main demanders) were only slightly taken into thought. The proposers(The Ministry of Education, Science and Technology, etc.), during the 2009 national curriculum revision, conducted two surveys to gather the opinions of the educational demanders. However, because of the difficulty of assuring objectivity, someone with a neutral perspective had to survey the student parents again. For this reason, the writer has conducted 1:1 surveys with 500 parents living in Seoul regarding the issues of the 2009 Revised Korean National Curriculum. The main issues were ① curriculum revision procedures and methods, ② revision of the general guidelines of national curriculum, ③ revision of the curriculum of individual subjects, ④ other matters. Each main issue consists of 3~6 smaller details. Despite the parents’ great interests in the revision, the majority of the parents were relatively ignorant and also held negative opinions on the matters of the curriculum revision procedures and methods. Of the issues of the adoption of the intensive course completion system, grade clusters, subject groups, and the reduction of subject groups, there was predominant approval from the parents. However, the opinions on whether these changes would be for the better or the worse were diverse. The integrations of each of the 4 subject groups(social studies, science·technology, foreign languages, arts) were met with approval. The increasing of the autonomy of the organization and implementation of school level curriculum, the reduction of the national common curriculum term, the reduction of high school elective subjects, and the reduction of the subjects of the National Academic Aptitude Test were also met with great approval. In the future, the opinions of the student parents should be gathered and reflected upon more so that the national curriculum can be revised based around its main demanders.