메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Tae-Young Kim (중앙대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.10 Number.2
발행연도
2010.6
수록면
321 - 351 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
By analyzing two Korean ESL students in Toronto, this paper develops Dornyei’s (2005, 2009) notion of the ideal L2 self and specifies the conditions of maintaining higher levels of the ideal L2 self from the perspective of Vygotskian sociocultural theory (SCT). In particular, learners’ subjective recognition of the gap between their current L2 proficiency and desired proficiency is conceptualized as sensitization. By connecting sensitization to SCT, the researcher investigates the complexities of learners’ life conditions and their role in maintaining the ideal L2 self by using monthly semi-structured interviews. The data were transcribed and analyzed through the use of the grounded theoretic approach. The results show empirical evidence that mere exposure to the target language community per se may not guarantee a higher level of L2 learning motivation and that even those who initially have an externally-oriented ought-to L2 self can exhibit an ideal L2 self when their learning goals and participation in L2 communities become interlinked. Sensitization and the creation of affordances capture the moment of the transformation from the ought-to L2 self to the ideal L2 self.

목차

1. Introduction
2. Review of Literature
3. Methods
4. Findings
5. Discussion
6. Summary and Limitations
References
Appendix: Sample Interview Questions

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-740-002480702