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논문 기본 정보

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학술대회자료
저자정보
김관주 (홍익대학교) 김현준 (홍익대학교) 이준헌 (홍익대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2009년 학술대회 및 전시회
발행연도
2009.11
수록면
986 - 991 (6page)

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The purpose of the study is to optimize the down force of the formula vehicle in order to enhance the vehicle handling stability. Required data for the dynamic analysis of the vehicle are as follows: Mass, moment of inertia, and tire dynamic properties. Mass and moment of inertia data are calculated using Siemens NX 5.0. And those are verified by VIMF measurements of GMDAT. Dynamic data for the tire is supplied by Kumho Tire. Aerodynamic forces for two types of the rear wing are calculated using Fluent software. Full vehicle analysis using Carsim software has been carried out to find out the improvement of the vehicle stability by changing the shape of the rear wing.

목차

Abstract
1. 서론
2. 질량 및 관성모멘트
3. 공기역학
4. 타이어
5. 현가장치
6. 전체 차량 전산 해석
7. 결론
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