메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
손정희 (중앙대학교)
저널정보
19세기영어권문학회 19세기 영어권 문학 19세기 영어권 문학 제14권 2호
발행연도
2010.8
수록면
85 - 111 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Poverty and class division were a big national concern in America in the 1830s. The ideologically constructed ideas of equality and individual liberty were not necessarily supported by social realities. This paper examines how Sedgwick deals with the issue of how to resolve the problems of poverty and class differences in The Poor Rich Man and The Rich Poor Man (1836). Questioning the secular conception of the rich and the poor, Sedgwick proposes that the dispossessed are often better qualified to be a citizen if they educate themselves to develop virtues useful for building a virtuous Republic. Harry Aikin, ‘the rich poor man,’ grows to be a self-reliant man who builds the future on his own abilities and resources, while Morris Finley, ‘the poor rich man,’ inherits riches but cannot prove his own virtues to preserve or enhance them. Charlotte and Susan May are described as typical women paragons who value the Christian principles of content and virtues of poverty. By showing how poor people are more eligible for the positive future of the nation, Sedgwick holds that money should not be the barometer which determines who should be included as a virtuous citizen of the nation. As such, Sedgwick delivers a didactic message, upholding Christian idealistic solution to class differences for the sake of founding a unified American nation. Sedgwick reduces the problem of poverty to that of an individual, and proposes a spiritual solution which an individual can adopt by idealizing the state of poverty and emphasizing more riches in virtues. Accepting the status quo of the social system, Sedgwick's attitude, finally, boils down to lukewarm conservatism in reforming the negative effects of class differences and poverty.

목차

1. 머리말 : 미국의 탄생과 계급
2. 19세기 초반 미국의 빈곤 문제와 개혁 운동의 출현
3. 계급적 차이와 ‘부’의 척도
4. 개혁방안 : 미덕을 갖춘 국민 양성
5. 맺음말 : 세즈윅의 해결책의 한계와 의의
인용 문헌
Abstract

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-840-002729454