메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국외국어대학교 외국문학연구소 외국문학연구 외국문학연구 제18호
발행연도
2004.11
수록면
271 - 286 (16page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
From the end of Franco Regime to the 1980s, the Spanish Film Industry had a tendency to keep silence about the civil war. This silence was due to the ‘oblivion agreement’ for national reconciliation. But the resistance to this silence in the 1990s began to include discreet references to the civil war itself. This paper intends to examine how Butterfly’s Tongue reflects the civil war in this historical context.
In many ways, the civil war was the result of the tension resulted from Spain's continuous uneven development. The movie shows the confrontation of two deeply antagonistic socio-economic groups; Republicans and Nationalists had diametrically opposed views of what the Spanish nation-state should be.
The film describes these ‘two Spains’ in a metaphorical form of light and shadow of the Nation-State rather than presenting the war itself directly.
Symbols of water, school and church clearly portrays the ideological conflict between science and religion.
Throughout the interpretation of these metaphors, this paper examines the cause of the war from a historic context and explores the cultural identity which can be defined as ‘counter-culture’.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 스페인 내전과 90년대 영화
Ⅲ. 두 개의 스페인과 「나비의 혀」
Ⅳ. 빛과 그림자의 대립 구조
Ⅴ. 나비의 혀 : 문화에 의한 구제
Ⅵ. 맺는 말
참고 문헌

참고문헌 (12)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-705-003609982