메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
백경돈 (서울대학교) 공임모 (서울대학교) 김민수 (서울대학교) 홍보기 (현대자동차) 한국일 (현대자동차)
저널정보
대한기계학회 대한기계학회 춘추학술대회 대한기계학회 2010년도 추계학술대회 강연 및 논문 초록집
발행연도
2010.11
수록면
2,240 - 2,243 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (8)

초록· 키워드

오류제보하기
The compression pressure of polymer electrolyte membrane fuel cells for vehicle applications is typically high enough to minimize contact resistance among the cell components such as membrane electrode assembly (MEA), gas diffusion layer (GDL), and bipolar plate. However, an excessive compression pressure may cause a durability problem since the carbon fibers in the GDL may penetrate into the membrane through catalyst layer of MEA. In this study, the effects of two GDLs with different micro-porous layers, either rough (GDL-1) or smooth (GDL-2) surface, on the open circuit voltage (OCV) have been closely examined. It was observed that the OCV of GDL-1 was decreased more than that of GDL-2 with increasing compression pressure. The concentration of hydrogen crossover of GDL-1 was increased more than that of GDL-2 with compression pressure, implying that the degree of penetration into membrane of GDL-1 should be higher than that of GDL-2.

목차

Abstract
1. 서론
2. 실험장치 및 재료
3. 실험 결과 및 고찰
4. 결론
후기
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-550-003940770