고구려 벽화의 발생에 영향을 미친 중국의 한대 고분미술의 이해는 고분벽화와 함께 고분 및 사당 화상석의 이해가 같이 이루어져야 한다. 고구려 벽화 이해를 위하여 한대 화상석의 발달과 대표적 제재들을 지역과 시기별로 고찰하는 기초 작업의 필요성을 인식하고 이를 위해 사례연구로서 한대 화상석의 대표적 출토지역인 하남성의 한대 화상석고분 중에서 남양지역의 기린강한묘를 선택하여 고찰하였다. 기린강한묘 화상의 특징으로는 인물도의 발달, 다수의 神靈神獸와 神人의 등장, 묘정 천상도의 발달을 이야기할 수 있다. 첫째 기린강화상석묘는 당하 전창한묘, 許阿瞿墓와 함께 화상석묘에서 묘주도가 등장하는 드문 예이다. 묘주를 포함한 인물화에서 중국의 전국시대 장사출토 백화, 서한 마왕퇴1, 3호묘백화, 낙양 소구 61호묘, 하남 밀현 타호정 화상석묘, 동진의 고개지를 잇는 인물화의 발달에서 중간 단계를 보여준다. 둘째 특징은 상금서수와 신인과 같은 신령스러운 존재들이 전실과 주실의 천장, 주실의 벽과 기둥을 장식하는 주요 제재라는 점이다. 등장하는 종류로는 복희, 여와, 희화, 상희, 동왕공, 서왕모, 방상 등이 있다. 북주실과 중주실의 묘정에는 복희, 여와 도상이, 묘문의 동왕공 서왕모, 전실의 방상씨가 배치되었다. 기린강한묘는 전체 남양 한화상석묘의 구조와 화상석 제재 및 수량의 증감에 따른 발달로 비추어 볼 때 동한 조, 중기의 고분들과 가깝고 동한 만기로 편년되는 양성현 자구한화상석묘(132년)보다는 이를 것으로 보이기 때문에 동한 중기에 세워진 화상석묘로 추정된다. 전국시대부터 서한, 동한, 위진시대 중국 고분미술(백화, 칠관화, 묘실 벽화, 화상석)의 고찰은 3-4세기 고구려 벽화가 출현하기까지 동아시아 고분미술이 어떻게 변천 발달했는가를 살피는데 필수적이다. 고구려 벽화 제재의 기원과 표현방식의 연원을 고찰하기 위하여 동한시대 천상도와 인물도의 발달을 대표하면서 마왕퇴백화와 같은 전국시대~한대 초문화에 직접적인 영향을 받은 하남성 남양 한화상석을 살펴보았다. 하남성 남양지역의 대표적 한화상석묘인 남양기린강한묘에 대하여 화상 배치의 특징과 대표적 제재의 표현양상, 남양화상석의 문화적 기원 및 지역적 영향관계를 살펴봄으로서 고구려 벽화의 기원과 발달에 영향을 미친 동한시대 한화상석의 지역적 발달상과 표현양상을 연구하였다.
The Henan province is one of the five major regions where Han dynasty relief sculptures are concentrated. Especially, relief sculptures excavated from Nanyang region in Henan are good examples showing the early stage of the evolution of Han relief sculptures. Nanyang Han tombs have been destroyed and robbed since the end of the Eastern Han, and from the Three Kingdoms and Wei-Jin periods, people reused Nanyang Han relief sculptures when they built later tombs. Nanyang relief sculptures became to be known to the scholars since 1920s and 1930s as discoveries of scattered sculptures around Nanyang city wall area and excavations of tombs were carried out. After the liberation, more than 60 tombs decorated with relief sculptures have been discovered. The Museum of Hanyang Han Relief Sculptures are currently housed about 2,000 works, which makes it one of the largest Han dynasty sculpture museums in China. This paper examines the Qilingang Tomb, Nanyang, Henan in order to determine the characteristics of a tomb structure and major subject matters. Like other Nanyang relief sculpture tombs, scenes illustrating productive activities such as farming are rarely seen, and scenes depicting historical figures are not frequently seen either. On the other hand, subjects dealing with auspicious symbols and mythological animals and figures associated with heavenly world are major subjects decorating the walls and the ceilings. There is a certain rule in the placement of subject matters. A ceiling part contains cosmological and mythical subject matters, especially the complete representation of five elements in Daoism including the Taiyi. Secondly, the tomb contains the portrait of a tomb occupant which shows a highly developed style in Eastern Han in the tradition of figure paintings since Warring States period and foreshadow paintings by Gu Kaizhi in Eastern Jin. Through examining Qilingang tomb, one could understand the developing process of Heavenly paintings and figure paintings from pre-Han to Eastern Han period which influenced on the formation of Koguryo wall paintings.