메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김용철 (한림대학교)
저널정보
한림대학교 아시아문화연구소 아시아문화 아시아문화 제26호
발행연도
2010.8
수록면
83 - 104 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The acceptance of Russian avant-garde art in graphic design of modern Japan was facilitated through direct encounters, catalogues, and via Germany. Of particular importance were the visits of David Burliuk and Varvara Bubnova in Japan, and Murayama Tomoyoshi’s stay in Germany. Russian cubo-futurist and constructivist paintings introduced in Japan in 1922 by Burliuk and in 1927 by the People’s Commissariat for Education were not only perceived as representative of the art created after the Russian revolution, but also came to be regarded as a model among progressive artists in Japan.
In the field of modern Japanese graphic design this influence can be found in the works of Murayama Tomoyoshi and Yanase Masamu. The compositional arrangement of motives and the adaptation of typography reveal the impact of Russian constructivism and Dada.
Photomontage, characteristic of the Berlin Dada and utilized in Russia since1922 when Alexander Rodchenko began its usage, was introduced in Japan in the course of the 1920’s and the 1930’s. In the 1930’s Hara Hiromu and other designers of his generation accepted Russian avant-garde in ??NIPPON??, ??FRONT??. In Korea, similar cases were Yi Sang and Yanase Masamu.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 근대 일본의 러시아 아방가르드 미술 수용 경로
Ⅲ. 1920년대 일본의 시각디자인과 러시아 아방가르드 미술 수용
Ⅳ. 1930년대 이후의 양상
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-300-004011143