사법시험 합격자가 1,000명 시기인 연수원 33기부터 37기까지는 연수생의 약 70% 정도가 변호사로 진출하였는데, 그 중 법무법인에 44.2%가 취업하였고, 그 나머지가 개인ㆍ합동법률사무소(20.1%), 공공기관(8.4%), 기업(7.7%)에 취업하였으며, 단독 또는 공동개업이 13.8% 정도를 차지하였다. 그런데 법학전문대학원 1기생이 졸업하는 2012년 이후 2015년까지 매년 약 1,100명의 신규 변호사가 1인 법률사무소 형태로 변호사 시장에 진입하여야 하고, 그 이후에도 매년 500명에서 900명 정도의 변호사가 불가피하게 개업을 하여야 할 것으로 보인다. 신규 법조인력 활용방안은 첫째, 장기적으로는 변호사의 수와 수임료가 수요와 공급의 원리에 의하여 결정될 수밖에 없다는 점에서 출발하여야 한다. 이는 현재까지도 변호사가 과소 공급되어 수임료가 여전히 높게 형성되어 있다는 현실인식에 기초하고 있다. 그러나 변호사의 대량 공급은 고가의 법률서비스 시장과 저가의 법률서비스 시장으로 변호사 시장을 분화시킬 수 있고, 저가의 법률서비스 시장이 사법질서에 부정적인 영향을 낳을 경우에 대한 대책이 필요하다. 또한, 저가의 법률서비스 시장에서 특히 강조되어야 할 것은 변호사가 수행할 수 있는 적정 업무량과 법률서비스의 질을 일정 수준 이상으로 확보ㆍ유지하는 데에 실패한다면 변호사의 사회적 기능은 축소될 수밖에 없고, 이는 변호사 공급을 증가시킴으로써 국민의 사법복지 수준을 향상시키겠다는 당초의 의도와는 정반대의 결과를 낳을 수 있다는 점이다. 이러한 부작용은 사후 관리ㆍ감독만으로 해결될 수 없고, 불가피하게 사전적 시장규제가 필요하다. 이는 국가가 법률시장에 개입하여 특정한 영역의 법률서비스를 공급할 수 있는 자를 제한하거나 그 보수를 일정 수준 이상 받도록 하는 방법 등으로 법률서비스의 질을 일정 정도 유지하게 하여야 한다는 것을 의미한다. 더욱 기본적인 것은 신규 변호사가 1인 사무소의 형태로 법률시장에 진입하는 비율을 적절히 제어할 수 있도록 법률시장의 안정화를 꾀해야 한다. 마지막으로 강조되어야 할 것은 국가가 변호사 고용시장에 개입하여 얻을 수 있는 국가사회적 이익은 법률서비스의 질을 일정 수준 유지함으로써 국민의 사법복지를 유지ㆍ증진하는 것이지 변호사의 일자리 창출을 위한 것이 아니라는 점이다. 이런 측면에서 중앙행정기관과 광역자치단체의 일반직 공무원으로 변호사를 채용하고, 변호사가 행정공무원의 일원으로서 기존 중간관리자들에 대한 경쟁력을 확보할 필요가 있다. 또 다른 중요한 활용방안으로 법원의 재판연구관 제도 확대, 국회의 입법연구관제 도입, 중소기업 호민관실의 변호사 고용 확대, 회생절차에서 회생위원 등에 변호사를 선임하는 방안 등이 검토될 수 있을 것이다.
From the 33rd to 37th classes of the Judicial Research and Training Institute where there were 1,000 applicants who passed the judicial examination, about 70% of the judicial apprentices became lawyers. 44.2% of them were employed in law firms, 20.1% in individual or joint law offices, 8.4% in public institutions, 7.7% in enterprises, and 13.8% in independent or joint businesses. It seems that from 2012 to 2015 when the members of the first class of law school graduate, about 1,100 new lawyers should enter the lawyers market by establishing individual law offices. It is assumed that after 2015, there must be 500 to 900 lawyers unavoidably starting businesses every year. The utilization plan for new lawyers should start from the perspective that the number of lawyers and the amount of their fees can only be determined with the principle of supply and demand in the long term. This is still based on the realistic recognition that the fees are highly fixed since they are under-supplied. However, the bulk supply of lawyers can divide legal market into high priced and low priced legal service market. Besides, there should be a measure against the possible negative effects on the order of law caused by the market. In addition, it should be emphasized in the market that if it fails to secure and maintain the appropriate workload of lawyers and the quality of legal services, the social function of lawyers would be reduced, and that it can cause opposite results to the original intent which is to increase the supply of lawyers in order to improve jurisdiction welfare for citizens. Such side effects cannot be solved only with post management and supervision, but with prearranged market regulation. This means that the government should maintain the quality of legal service at a certain level by limiting people in legal markets who may provide specific legal services or by paying them above a certain amount of pay. Furthermore, legal market should be stabilized in order to control the rate of new lawyers entering the market by forming individual law offices. Finally, the benefit which can be earned by government controlling attorney job market is all about promoting jurisdiction welfare for citizens by maintaining the quality of legal service, not about job creation for lawyers. In this perspective, lawyers should be employed as public officials at central government agencies and local governments, and as members of administrative officials, lawyers should secure the financial means of existing middle managers. Other important utilization plan, such as expanding law clerk system of the court, adopting legislative control of the Congress, increasing employment of lawyers in small business tribune, hiring lawyers for the members of the rehabilitation during the regenerative procedures, can be reviewed.