메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이병운 (부산대학교)
저널정보
우리말글학회 우리말글 우리말글 제52집
발행연도
2011.8
수록면
105 - 130 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to provide a key to teaching and learning methodology for increasing number of Vietnamese learners of Korean language by analyzing consistent errors in their writing. 448 writing samples of students at Ho Chi Minh City University, majoring in Korean language, were analyzed. In total, as for the errors in postposition, the most frequent error is using incorrect postposition 65.7%, which was followed by omitted postposition 14.3%, errors of word form 12.9%, wrongly added postposition 7.1%. The number of errors in ending is 1,171, which consists of the tense 43.9%, the connection 23.6%, the derivative 16.6%, the ending 9.4%, treatment with respect 6.4%.
Results of this study indicate that customized teaching methodology is necessary for Vietnamese learners based on structural difference between Vietnamese and Korean. Also, grouping the learners corresponding to their levels, emphasizing grammatical features unique to Korean language such as postpositional particle, and helping them use culturally appropriate word in the given context are suggested. Moreover, it is essential to conduct further research on Korean language education abroad.

목차

Abstract
1. 머리말
2. 베트남어의 문법적 특성
3. 조사 사용의 오류
4. 어미 사용의 오류
5. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-710-000350156