본 연구에서는 중형 전기 무인비행체인 EAV-2의 초기 형상에 대한 공력성능 및 특성을 전산해석적 방법으로 검토하였다. 한국항공우주연구원(KARI)에서 개발 중인 EAV-2는 미래형 장기체공 무인기 개발을 위하여 항공기 형상 및 효율적인 혼합형 전기 추진시스템을 연구하기 위한 기술시연기이다. 따라서 저속에서의 고양력 발생 익형선정을 위하여 XFOIL을 이용한 5가지의 저 레이놀즈 익형들의 공력성능이 검토되었다. 아울러, FLUENT를 이용한 전산해석결과에 의하면 선정된 익형과 저항력 동체 형상을 적용한 EAV-2의 초기형상은 소형 전기비행체인 EAV-1과 비교하여 공력성능이 현저히 개선되었음을 알수 있었다.
This paper presents the computational aerodynamic analysis of a medium-sized electric unmanned aerial vehicle, EAV-2, being developed by Korea Aerospace Research Institute(KARI). EAV-2 is a technology demonstrator of efficient aircraft configurations as well as hybrid electric propulsion systems for the future long-endurance UAVs. The aerodynamic characteristics of five low-Reynolds number airfoils were evaluated using a panel method code, XFOIL, to investigate a high-lift airfoil for EAV-2. The computational results by FLUENT suggested that the aerodynamic performance of the initial configuration of EAV-2 was notably improved after applying the optimum airfoil shape and low-drag fuselage design.