메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
권혁준 (공주교육대학교)
저널정보
한국아동청소년문학학회 아동청소년문학연구 아동청소년문학연구 제6호
발행연도
2010.6
수록면
33 - 89 (57page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper researched the changes of terms representing genres during the period including the 1st to the 2007 Educational Curriculum Revision.
After the research, it is founded that the usage of terms representing different genres were every complicated and complex. There were no certain standards to decide the terms; therefore, the writers and compilers tended to use the terms as they choose.
In the narrative genre, the terms, including ‘children’s story’, ‘novel’, and ‘tale’ were used without specific standards, and in the lyric genre, the term, ‘children’s poem’ and ‘poem’, were used variously. The reason of this complexity is derived from lack of awareness about children’s literature. Since the writers and compilers did not consider children’s literature to be academic, they used these concepts very temporarily.
The terms representing genres, especially terms that are used in elementary literature education, should be unified into one. This paper recommends that it is appropriate to call narrative genre as ‘children’s story’, and lyric genre as ‘children’s poem.’

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 교육과정기별 장르 용어 검토
Ⅲ. 초등문학교육 장르 용어의 문제점과 대안
참고문헌
Abstract

참고문헌 (6)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-809-000770041