사형은 역사적으로 볼 때 가장 오래된 형벌로 최근 그 존폐 여부가 논의되고 있다. 우리나라는 1997년 12.30. 23명의 사형수 집행 후 현재 60여명의 사형수가 있으나 국제적 차원에서 사실상 사형폐지국이 된 상태에 놓여 있다. 일반 형사법의 사형집행 관련 규정이 훈시규정이란 해석으로 사형집행이 방치되고 있기 때문이다. 이는 새로운 입법의 필요성을 시사하며 피해자의 인권도 아울러 고려하여야 한다. 사회구성원으로서 인간의 절대적 권리란 있을 수 없다. 인간사회의 공동체에서 절대적 권리를 보장한다면 국가의 존재는 어려울 것이다. 인간의 생명은 귀중하다. 그러나 잔혹한 살인범에게는 생명권을 되돌릴 수 없으며 생명권 박탈이 이러한 인간사회의 한계를 의미한다고 볼 수 있다. 굳이 이를 부정하면서 현실을 외면한 이상적 논의는 오히려 사회적 갈등만 증폭시키며 무의미하다. 스스로 인간이기를 포기한 자의 처분에 대해서는 세밀한 논의가 있어야 될 것이다.
Historically the death penalty, as punishment for the oldest, has recently been discussing the possibility Death Penalty Abolition. 12.30 South Korea in 1997. After the execution of the condemned 23 people, but there are currently 60 death row who have been placed in a de facto abolitionist country was at the international level. For the first time, many countries in the world have abolished the death penalty. Because the execution is left to interpret the relevant provisions of the discretionary provision of the penal code execution. This suggests the need for new legislation, must be considered together with the human rights of victims. As members of society, human rights and the absolute impossible. Existence of the country’s absolute right to ensure the community is unlikely to society. Thus The human welfare society of korea and The national assembly together opened a debating society for the exiting or abolition of the death penal system of korea in the national assembly. A penalty has retributive or redemptive character as well as preventive purpose, which includes purpose of general and special prevention. Human life is precious. However, the brutal murderer, the life can not be called freedom, life can be seen to mean the limits of such a society is deprived of liberty. For people who have abandoned their victory would require a detailed discussion.