메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박혜정 (고려대학교)
저널정보
역사학회 역사학보 歷史學報 第210輯
발행연도
2011.6
수록면
326 - 354 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Re-education research, which used to be focused on the failure of the school reform movement, currently faces a transition of interest into the political education which over time was successful in democratizing Germany. In line with this transition, re-education research has enjoyed a renaissance thanks to the corresponding recent boom in transnational history research.
Contrary to this trend, this article looks back to the old core of re-education, i.e. the school reform movement, and examines this issue as transnational-history subject matter by visualizing the movement as a cultural battlefield where two different cultures intensively interacted. While the political education field showed us how transnational interaction between the USA and Germany successfully contributed to the long-term democratization of Germany, the failure of the school reform movement helps us to not judge transnational interactions from teleological viewpoint and to envision how to write conflict, contradiction and exception into the larger narrative of transnational interactions in general.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 집단과오테제에서 재교육으로
Ⅲ. ‘분화형 통합학교’를 중심한 독일 학제개혁 운동
Ⅳ. 학제개혁의 실패: 반동적 복고인가 문화투쟁의 승리인가?
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-911-001041677