메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최진혁 (충남대학교) 김찬동 (서울시정개발연구원)
저널정보
서울행정학회 한국사회와 행정연구 한국사회와 행정연구 제22권 제3호
발행연도
2011.11
수록면
95 - 121 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In light of the 20th anniversary of local autonomy, this study aims to present a desirable direction for educational reform. The local administration system of educational autonomy is analyzed according to the following aspects, which are examined within the framework of administration and power-autonomy: district, tier, political-administrative relations, and relations between public education administration and local government. If autonomy were to be granted to the local government by the municipal government, educational administration and general administration should be combined. Concerning this new reform system, both parties should be conscious of these aspects, acknowledging that they were historically separate entities whilst understanding that they are now combined. Going forward, this will prove to increase the efficacy of local autonomy. Local autonomy and educational autonomy must start off by addressing their coinciding green agenda and restricting their broad goals. In order to successfully start to implement these reforms, there must be decentralization. This is not a simple matter of conceding power, but a matter of instilling autonomy creating-devices into the general populace: this will be possible through education. The elementary local class must re-establish education reforms while claiming educational autonomy.

목차

I. 서론 : 문제제기
II. 지방자치와 교육자치의 이론적 논의 : 지방자치와 교육자치의 유형
III. 교육자치 논의의 현황과 원인분석
IV. 지방자치에 부합한 교육자치의 방향 : 교육자치의 재설계
V. 결론
참고문헌

참고문헌 (45)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-350-001323291