메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이정훈 (한라공조) 김영민 (한라공조) 오세원 (한라공조) 박준규 (현대기아자동차) 김영길 (한라공조) 김무용 (현대기아자동차) 구준모 (현대기아자동차)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2011년 한국자동차공학회 학술대회 및 전시회
발행연도
2011.11
수록면
465 - 471 (7page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Automotive air conditioning decreases approximately 25% of the vehicle fuel economy in the case of the summer and about 10% per year. A recirculation air mode, in which outside hot air influx is blocked, can improve fuel economy because a ventilation loss covers more than 10% of thermal heat load, but long time stay in this mode cause discomfort in ventilation. According to the United States air quality-related standards, CO₂ concentration, 2000 ppm and later, may induce drowsiness and can lead to the possibility of a vehicle crash, so the CO₂ concentration control is important. In this study, NDIR-Non Dispersive Infrared- CO₂ sensor measured the cabin concentrations in real time, a recirculation air rate and airflow to the cabin improved fuel economy and comfort in ventilation. This algorithm came from response surface method through a lot of vehicle experiments and computer simulation results, In ambient temperature 35℃, humidity 40%RH, vehicle speed 80 ㎞/h, sunload 850W/m2, 2 persons boarding conditions, through cabin CO₂ concentration remained constant or below 1000ppm, fuel economy increased approximately 4.5%. Also, this paper proposed the integrated recirculating air control strategies to block exhaust gas inflow into cabin by AQS (Air Quality Sensor) system and prevent fogging on windshield glass using ADS(Auto Defog Sensor) system.

목차

Abstract
1. 서론
2. 파급효과 및 기술개발 동향
3. 개발기술 적용제품 개요
4. 핵심기술별 주요내용
5. 연비 평가
6. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-556-001412928