메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
허철 (금창) 권종안 (경일대학교) 최성종 (토치) 정우영 (자동차부품연구원)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2011년 한국자동차공학회 학술대회 및 전시회
발행연도
2011.11
수록면
2,209 - 2,219 (11page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Laser welding can produce deep and narrow welds at high welding speeds with a narrow heat-affected zone (HAZ) and little distortion of the workpiece. Since the 1970s Laser welding has been to develop and apply consistently to body and engine parts in the manufacture of automotive. Common defects like as a key hole, porosity, blowhole are observed. Rapid Heating and cooling of the specimen above the melting point of the weld due to changes in the organization and it degrade the weld strength and durability. This study carried out for the purpose of evalution of the usefulness of laser welding in automobile components manufacture. Microstructure observation, hardness test, tensile test and fatigue life test are performed using the fiber laser welded SPFC590 steel sheet widely used in the manufacture of automotive seat frame. Three kinds of specimen are used. They are SPFC590 steel plate only, laser welding to a SPFC590 steel plate and a lap joint.

목차

Abstract
1. 서론
2. SPFC590 구성성분, 미세구조, 경도, 조직변화 및 시험편 제작
3. SPFC590 인장강도 및 피로수명 시험
4. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-556-001416113