박두순은 1977년에 등단하여 어린이와 성인이 함께 공감하는 서정시로 자신의 시 세계를 확고하게 구축한 중견동시작가로서 동시문학 발전에 기여한 공로가 인정된다. 하지만 박두순의 동시에 대한 이해는 그동안 대부분 아동문학의 작가론과 마찬가지로 주로 소재주의에 매달려있으며 생략된 부분이 많아 한국 동시에 대한 논의를 한 차원 높게 펼쳐 나갈 수 있음에도 불구하고 그렇지 못한 감이 있다. 필자는 박두순의 작품세계를 분석하기 위해 그의 7권의 동시집과 함께 성장과정과 생애, 증언 등을 활용하였다. 박두순이 펴낸 동시집엔 풀잎, 이슬, 비, 산, 하늘, 나무, 새 등의 자연을 소재로 한 모티프들이 일관되게 등장한다. 그런데 이와 같은 박두순 동시에서의 자연물들은 그의 성장과정으로 미루어 볼 때 일반적으로 동시문학이 추구하는 소재라기 보다는 자신의 과거로부터 재생된 기억들로 보아야 한다. 대체로 그의 초기 동시들은 고독한 현실이 주는 참담한 분위기가 주를 이루고 있었으며 어린이의 즐거운 놀이나 생활을 노래한 동시는 찾아보기 힘들었다. 그가 들려주려는 말은 외상적인 진실의 저장소라고 할 수 있는 추억의 언어들이었으며 박두순은 그것을 어린이들과 공유하길 원한다. 필자는 박두순의 이와 같은 독특한 시의 세계를 연구하기 위한 방법론으로 정신분석학자들의 무의식의 이론들을 적용하는 것이 마땅하다고 생각한다. 본고 「박두순 동시 연구 ? 아니마의 시적 표상을 중심으로」는 박두순의 동시를 정신분석학 이론에 의한 연구방법을 적용하여 분석함으로써 그 본래적 의미, 즉 작가의 무의식적 욕망에 대해 탐색하려는 것이다. 그동안 박두순 시 세계의 주요한 특질로는 <자연의 시>라는 점에 집약되어 왔다. 하지만 대부분의 시들이 자연을 노래하고 있지만 자연에의 몰입과는 다른 자연을 시적으로 대상화 했으며 또한 시 정신은 변화를 보이면서 새로운 세계관을 지향해 가고 있음이 발견된다. 그 변화의 과정을 주재하는 존재는 대부분 ‘연인(mistress)’의 모습으로 나타나는 ‘연민의 정신’이었으며 필자는 구체적으로 그것을 아니마로 규정하였다. ‘아니마’란 시인의 내면 속에 있는 ‘여성성’ 으로써 무의식의 세계와 관계를 맺고 있는 여성들로 인격화한다. 박두순의 많은 동시에서 자연은 아니마 투사의 초점이 되고 있으며 아니마 상징은 다양한 표상으로 나타난다. 첫째로 누구에게나 최초의 여성이었던 어머니가 박두순의 동시에서도 아니마의 한 표상으로 나타난다. 그것은 문화적 전통으로서의 원초적이고 유전적인 심리상태였으며 대부분 사람들에게 오이디푸스 콤플렉스의 잔재가 존재하듯 오이디푸스적 융합으로 돌아가려는 욕망이 발 견된다. 둘째로 본능적 아니마의 표상이 나타난다. 이것은 성적인 수준에서 인격화한 아니마로 다분히 성적인 모티프에 성적욕망이 투사된다. 아니마의 표상은 성적흥분의 사디즘적 특질로, 혹은 나르시시즘적 욕망으로, 죽음충동으로, 파괴적 충동으로 변화무쌍하게 표현된다. 셋째로 내적 안내자로서의 아니마 표상이다. 이것은 매우 성숙되고 안정적인 아니마로 시적 화자에게 생명을 부여하고 모든 사물에도 창조적 영향력을 나타낸다. 하지만 후기 작품에서는 정신의 가장 심오한 내적중심이라고 할 수 있는 ‘자기(self)’를 상징적으로 드러내려는 자기완성의 노력이 시도된다. 이것은 대체로 고통을 통한 내적 모험과 종교적 명상을 통해 표현된다. 필자는 이처럼 작가의 무의식의 탐색을 통해 작가가 가지고 있는 복잡한 속성을 존중하면서 문학창조의 원리에 대해 소상히 밝히기 위해 노력하였다. 문학창조에는 작가의 무의식이 참여하지만 해석에는 수용자의 무의식도 함께 참여한다. 따라서 이미지들은 분석자가 연결시키는 방법에 따라 묘사하는 것 외에도 다른 의미가 발견될 수 있으므로 본 논문은 다분히 필자 개인의 믿음을 표명한 것임을 밝혀둔다.
It is acknowledged that DooSoon Park contributed to rhyme literary development as he built the world of his own lyrics by writing lyrics loved by children as well as adults after his debut in 1977. Understanding lyrics of DooSoon Park, like most auteurism of juvenile literature, mainly focused in the subjects and skipped other parts which prevented deeper discussion regarding Korean nursery rhyme. Writer applied 7 books of DooSoon Park’s nursery rhymes with his childhood and life story, verbal evidence, etc in analyzing his work. Natural motives like leaf, dew, mountain, sky, tree, bird, etc consistently appear in all of his nursery rhymes. Natural subjects in his rhymes aren’t like subjects in other juvenile literature generally pursues. It is more of the memories remade from his past experience. His early works are mostly in pitiful atmosphere made by the lonely reality and it is difficult to find rhymes express joyful play or life of children. His words are languages of memories which are the storage for the external truth and he wants to share it with children. Writer thinks that it is reasonable to apply the theories of unconsciousness as the methodology in analyzing the unique rhymes of DooSoon Park. "Study of nursery rhymes of DooSoon Park - Focus on the Anima symbols "is searching for the originmeaning, namely the unconscious desire of the author, through analyzing his works by the research method in mental analytics theory. Rhymes of DooSoon Park are intensified as "Poetry of the Nature". However, most of his rhymes wrote about nature but it isnot devoted in it. Nature was described as the poetical object and also, the poetical spirit changes aiming to discover a new world view. The subjects of the change were mostly ‘spirit of compassion’ which appeared in form of "Lover (mistress)" and writer identified it as the ‘anima’. ‘Anima’ is the ‘feminine characteristics’existing inside of the poet and it characterizes as the women whose are related to the world of unconsciousness. In many rhymes of DooSoon Park, nature became focus of projection and anima appears in different symbols. Firstly, mother, the first women of all man, appears as the anima in rhymes of DooSoon Park. It is the basic and hereditary psychological condition as the cultural tradition. Like remnant of Oedipus complex exists in most people, the desire to go back to the Oedipus fusion is discovering. Secondly, instinctive anima symbol appears. This is the sexually personalized anima and it projects sexual desires in sexual motives. Anima Symbol expressed in different ways like, sadism characteristics of sexual excitation, narcissistic desire, dead impulse, and destructive impulse. Thirdly, anima symbol as the internal guide appears. This is very matured and stable anima which gives life to poetical speaker and shows creative influence in everything. In his post works, the efforts to symbolically distinguish "Self", the deepest internal center, are attempted. This is expressed mostly through the inner venture and religious meditation with suffering. Writer, respecting complicated attributes of the author, endeavored to reveal the principle of literary creation through searching for the unconsciousness of the author. Unconsciousness of the author participates in literary creation but in interpretation, unconsciousness of the reader also participates. Different meanings can be discovered depends on methods used in connecting images. Therefore, this thesis reveals writer’s own belief only.