급변하는 매체환경 속에서 효율적인 광고기획과 집행을 통해 광고 효과를 극대화시킬 수 있는 자질 있는 전문 광고 인력의 전략적 양성이 절실한 실정이다. 이 연구는 이러한 인력 양성을 위해 어떤 실용적인 방안들이 가능하고 적절할지 탐색ㆍ조사하고자 하였으며, 이를 위해 광고 인력 양성과 관련한 세 주체인 교수, 실무자, 학생을 대상으로 두 차례의 포커스 그룹인터뷰를 실시하였다. 연구결과 창의적 인재육성이 가장 필요하며, 이를 위해 최신의 경향(trend)을 반영한 능동적인 교과과정의 수립, 현장 적응력을 높일 수 있는 실습교육의 다각화, ‘광고쟁이’를 넘어서는 제너럴리스트(generalist)의 육성, 시장의 흐름에 부응하는 인력 재보수 교육의 강화 등과 같은 방안들이 실현될 필요가 있었다. 이와 관련한 구체적 실천방안 및 정책적 제언 등이 논의 되었다.
This research aims to suggest practical education methods to nurture advertising human resources suitable for the radically changing environment of broadcasting, telecommunication, and multimedia. Through couple of focus group interviews with professors, practitioners, and students, this study found that it is most important to enhance creativity. For that, the following specific policies were suggested: developing more active curriculums reflecting recent trend, developing diverse practical education methods in order to increase adaptation ability in the field, nurturing generalists beyond specialized advertising agents, and strengthening re-education systems for current practitioners to learn and apply the flow of changing markets.