이 논문(Ⅰ, Ⅱ)은 네오 콜버그학파의 대표 주자인 D. 나르바에즈의 이론 추이에 대한 분석이다. 그녀는 레스트 제자로 출발해서 1999년 네오 콜버그학파 선언에 가담한다. 그녀는 얼마간 콜버그이론의 선별적 계승과 레스트 도덕교육 접근법에 대한 이론 정당화 모색에 열중한다. 도덕 판단은 암묵적 지식을 포함하는 스키마에 의해 이루어지며, 그에 기반한 DIT의 비교우위성을 논증하려 한다. 그녀는 랩스리와 만남을 통해서, 협소한 도덕 판단에 대한 관심을 지양하고 사회-인지적 관점에서 스키마 형성과 도덕 정체성과 도덕적 인격의 연관성을 주장하며, 이를 전문성(expertise)개념으로 통합하면서 전문성 계발을 위한 ‘성찰적 인격교육(DCE)’을 주장하게 된다. 2005년 무렵, 그녀는 도덕적 기능(moral functioning)에 대한 도덕철학과 도덕 심리학의 새로운 통섭 당위성을 강조하면서, 네오 콜버그주의 전통을 넘어서는 새로운 포괄적인 이론과 윤리교육에 대한 기반 구축을 모색한다. 2007년 그녀의 새로운 지평은 신경과학과 신경생물학, 진화론에 입각한 종합적인 윤리 이론체계, 즉 삼층윤리이론(Triune Ethical Theory)을 구성하고 ‘포괄적 윤리교육(IEE)’와 연결 짓는다. 더 나아가 삼층윤리이론 정교화에 힘쓰던 그녀는 곧이어 규범적 도달점으로서 마음챙김 도덕을 제안하고, 그에 따른 성숙한 도덕적 기능 계발을 위한 교육을 통해서 그녀의 그림을 완성하고 있다. 현재 그녀는 초기 생애의 정서적 안정이 이후의 도덕적 기능에 필수적임을 더욱 강조하면서, 이에 대한 심화된 진화론적 연구와 아동복지를 위한 교육 및 정책 실천, 그리고 진화적 적응성에 역기능적인 현대 사회의 문화와 교육적 풍토를 고발하는 데 관심을 집중하고 있다. 그녀의 이론적 확충과 변화는 레스트 접근법의 이론적 토대를 모색하여 확대하고, 외부의 새로운 이론에 대한 적극적 수용을 통해서 종합적인 도덕교육체제를 구축하려는 그녀의 부단하고 혁신적인 노력의 결과이다. 그러나 삼층윤리이론은 삼층두뇌이론의 틀을 가지고 신경과학적 사실들을 재구성한 것으로 삼층두뇌이론에 대한 과학계의 반론, 비유적 설명의 문제, 그리고 규범적 명제로서의 마음챙김 도덕의 ‘자연주의적 오류’ 가능성을 해소시켜야 할 과제를 가지고 있다. 또한 이러한 나르바에즈의 진화는 네오 콜버그학파라기보다는 신경생물학에 근거한 거시적인 도덕문화론자 혹은 윤리교육론자로 규정하게 만든다. 논문(Ⅰ)은 나르바에즈가 네오-콜버그학파에 참여한 후에 인격교육을 수용하여 새로운 이론적 종합을 꾀하여 네오-콜버그학파의 전통을 넘어서기까지의 학문적 변화과정을 추적한다. 논문(Ⅱ)는 도덕심리학과 도덕철학의 통합을 추구하는 과정에서 새로운 이론적 기반을 신경생물학과 진화이론에서 발견하고, 삼층윤리이론과 마음챙김도덕을 정립하고 포괄적 윤리교육론과 진화적 적응성 문화 개선을 강조하는 완성단계를 살펴보고 전체적 평가를 내린다.
These essays(Ⅰ,Ⅱ) are the intellectual-historical reviews about a well known leading neo-kolbergian D. Narvaez’ theories from a graduate student of her mentor Rest’s department, to a present so-called ‘comprehensive moral psychologist’ against other different theorists. I trace the roots and shifting points of her researches about moral theory and moral education program, showing what makes her works seeking for the evolutionary neuroscientific ethical theory, TET, which may be astonishing to traditional or even new Kohlbergians. Under Rest’s supervision, she was interested in participants’ comprehension abilities about DIT dilemmas, which were supposed to be different and more important abilities in moral judgement development than formal moral reasoning that Rest’s mentor, Kohlberg’s MJI aims to measure. In 1999, she proclaimed Minnesota neo-kohlbergian Approach that begins to differentiate themselves from Kohlberg’s main theoretical structures. After Rest was died in 1999, Narvaez realized that neo-Kolbergan approach’s original construct schema was based on tacit knowledge, which make different developmental courses from Kohlergian’s, meaning that DIT based on schema is a sound and adequate tool for real moral daily lives. Then, preferring moral functioning category which is corresponding to ‘4 components of morality’ to limited moral judgement concept, Narvaez with her husband Lapsley tries to bridge newly advanced construct, social-cognitive view of schema to moral identity, personality and character that are thought to be integrated to moral expertise or expert’s abilities, which will be cultivated through ‘the deliberate character education’. However, during 2005-2006, Narvaez who already entered a complicated phase in educational practice, seeks to go beyond neo-Kohlbergian tradition, and establish a new comprehensive moral theory that could unite deliberate reasoning and tacit process or intuition, modern moral psychological frameworks and ancient moral philosophical categories such as virtue or character, de-moralized moral psychology and naturalized moral philosophy to justify the renewed moral education program, Integrative Ethical Education. This essay(Ⅰ) covers the first period, during which Narvaez joined the Noe-Kohlbergian group and went beyond the group’s tradition, and reached new need that requires synthesis for de-moralized and scientific research between moral psychology and moral philosophy. The other essay(Ⅱ) covers the second period, during which Narvaez found new foundational disciplines in neuroscience and evolutionary theory, and established the Triune Ethics Theory which comprised mindful morality as ultimate morality and provided ‘integrative ethical education’ with a tool to implement it.