메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
이용규 (한국기계연구원) 김용래 (한국기계연구원) 박철웅 (한국기계연구원) 임현식 (한밭대학교) 최교남 (한국기계연구원) 정동수 (한국기계연구원)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2010년 한국자동차공학회 학술대회 및 전시회
발행연도
2010.11
수록면
186 - 191 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
A preliminary study of new concept air-hybrid engine, which stores compressed air in the tank during braking and re-use it to propel vehicle during crusing and acceleration, was carried out in this study. A single cylinder engine with displacement volume of 500㏄ and 4 valve DOHC system was modified to realize the concept of air-hybrid engine. Independent variable valve lift system, which can varies valve lift from 0 to 5 ㎜, was adopted in one of exhaust valve to store the compressed air in the air tank during compression stroke. For air motoring mode, air injector module was installed in place of spark plug and compressed air was supplied during the expansion period. The test engine was operated at the engine speed of 800 and 1,500 rpm with various throttle positions. For air compression mode, the tank with volume of 30 liter could be charged up to more than 13 bar at the engine speed of 800 rpm and full throttle condition by optimizing valve lift and timing. For air motoring mode, gas injector for heavy duty compressed natural gas engine was installed in place of spark plug. Compressed air charged in the air tank was injected with this gas injector during the expansion period of piston.

목차

Abstract
1. 서론
2. Air-hybrid 엔진 구성
3. 실험 결과
4. 공기 구동 모드를 위한 장치 구성
5. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-556-001769020