메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고현철 (부산대학교)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제30집
발행연도
2012.3
수록면
5 - 22 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to investigate the types of ‘narration-focalization’ in Hong Sang-soo’s films in terms of the concepts of cinematic narratology including “narration”, “focalization”, “ocularization”, “filter” “intradiegetic narrator”, “extradiegetic narrator” and “grand imagier”. The results of the investigation are summarized as the following.
First, the paper investigates that Hong Sang-soo’s films consist of four types of ‘narrationfocalization’, that is, ‘extradiegetic narrator-zero focalization’ ‘extradiegetic narrator-variable internal focalization’, intradiegetic narrator-fixed internal focalization’, ‘intradiegetic narratorfixed internal focalization(‘intradiegetic narrator-fixed internal focalization’)’.
Second, it investigates that On the Occasion of Remembering The Turning Gate, Woman Is the Future of Man, Woman on the Beach are related with ‘extradiegetic narrator-zero focalization’.
Third, it investigates that The Day a Pig Fell into the Well, The Power of Kangwon Province, Virgin stripped bare by her bachelors are related with ‘extradiegetic narratorvariable internal focalization’.
Fourth, the paper argues that Night and Day, Like You Know It All, Hahaha, The Day He Arrives are related with ‘intradiegetic narrator- fixed internal focalization’.
Fifth, it argues that Tale of Cinema, Okhee’s Film are related with ‘intradiegetic narratorfixed internal focalization(‘intradiegetic narrator-fixed internal focalization’)’.
In conclusion, it is claimed that four types of ‘narration-ocularization’ are very effective in Hong Sang-soo’s films.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 본론
Ⅲ. 결론
참고문헌
논문초록

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0