메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고현철 (부산대학교)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제39집
발행연도
2014.6
수록면
157 - 177 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to investigate the type 4 in the types of ‘narration-focalization’ that is, ‘intradiegetic narrator-fixed internal focalization’ in Hong Sang-soo’ films. The results of the investigate are summarized as the following.
First, the paper investigates that Night and Day, Like You Know It All, HaHaHa, The Day He Arrives, Nobody’s Daughter Haewon are related with the type 4 in the types of ‘narration-focalization’ that is, ‘intradiegetic narrator-fixed internal focalization’.
Second, it investigates that Night and Day, HaHaHa, Nobody’s Daughter Haewon are made up a man’s or a woman’ love story in narrative-structure. Thus, the three films reavel low self-reflection.
Third, the paper argues that The Day He Arrives are made up the mixture a man’s love story and self-reflection in narrative-structure. Thus, this film reavels middle self-reflection.
Fourth, it argues that Like You Know It All is made up a man"s self-reflection more than love story in narrative-structure. Thus, this film reavels high self-reflection.
Fifth, it is claimed that the difference of between the five films that is, Night and Day, Like You Know It All, HaHaHa, The Day He Arrives, Nobody’s Daughter Haewon are suited to the difference of narrative-structure and time-structure.

목차

1. 유형학과 서술학: 분석 및 해석의 관점
2. <밤과 낮>: 고백의 형식과 도피-회귀의 연애
3. <잘 알지도 못하면서>: 고백-여행의 형식과 고도(高度)의 자기반영성
4. <하하하>: 저도(低度)의 자기반영성과 유쾌한 연애담
5. <북촌방향>: 중도(中度)의 자기반영성과 욕망의 반복
6. <누구의 딸도 아닌 해원>: 저도(低度)의 자기반영성과 제도 밖 사랑의 지난함
7. <밤과 낮>-<잘 알지도 못하면서>-<하하하>-<북촌방향>-<누구의 딸도 아닌 해원> 궤적의 의미
참고문헌
【논문초록】

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-900-001630853