우천, 안개 낀 날씨 및 먼지 등에 의해 시계가 확보되지 않는 비행 환경에서 헬리콥터의 제자리 비행 시에는 비행조종성을 급격히 저하시킬 수 있으며, 이로 인해 비행성 및 안정성의 부족으로 임무 및 비행안전에 상당한 영향을 미친다. 따라서 헬리콥터의 안정성(stability) 및 비행성(flying quality)을 향상시키기 위해 자세각 명령/자세각 추종과 같은 모델 추종 비행제어법칙(modeling following control) 기반의 전자식 비행제어시스템(fly-by-wire flight control system)의 적용은 필수적이다. 선진 항공사인 미국의 Bell-Sikorsky사와 컴소시움인 NHI사는 FBW 비행제어시스템을 V-22와 NH-90의 헬리콥터 양산에 적용한 바 있다. 본 논문에서는 BO-105 모델을 기반으로 CONDUIT을 활용하여 제자리 비행 영역에서 모델 추종 비행제어법칙을 설계하였으며, ADS-33E-PRF을 기준으로 평가하였다.
Fly-By-Wire(FBW) flight control system is essential to improve the stability and flying quality of the helicopter. The advanced aerospace companies, Bell-Sikorsky (USA) and NHI (European Consortium) have already applied the FBW flight control system to the production of V-22 and NH-90 helicopters, respectively. This paper address the development of model inversion control law to improve the hover and low speed handling qualities of helicopter based on BO-105 helicopter model in the day and in degraded visual environments(DVEs) in accordance with ADS-33E-PRF. Control gains are optimized relatives to handling qualities specification using Control Designer"s Unified Interface (CONDUIT) commercial control law software. The result of evaluation reveals that the modeling inversion approach used to produce an ACAH response type providing the inner loop around which TRC and PH loops was simple to implement and provided an efficient means to achieve Level 1 handling qualities.